Isnin, 27 September 2010

syok sendiri.

ok. siapa rasa program semalam syok sendiri, sila angkat tangan!

ya. anda sangat membantu. kadang aku tak faham. bila kita buat projek, kita yang dikata syok sendiri. oh, bila depa buat, tak ada pulak kesedaran yang depa lagi syok sendiri? serius shit. punyalah aku turun awal nak bagi support. iyalah, program raya kan. aku memang cukup suka. pakai baju raya semua sekali kan. tapi inilah yang merudumkan mood raya aku.

bukan kesah makan yang aku nak cerita. iyalah, kalau raya-mesti makan kan. tapi bukan aku. aku dah mula diet. aku melantak satay je. even banyak lagi juadah yang enak-belaka lain.

kesahnya.
kata open house. apahal nak makan pon kena beratur bagai. ok, itu ethic la konon. tapi, weh. rumah terbuka kot. perlu ke kau nak catu2 makanan. biarlah diorang nak ambik sendiri. ingat semua orang lahap sangat ke nak ambik banyak2. semua orang tahu kenyang kot. baris macam nak pergi mengundi. sudahnya, at last melambak makanan tak habis. membazir.

lagu raya nyanyian org2 kau. haah. ini nampak sangat syok sendiri nya. aku tak lah kesah sangat. suara sedap ke tak ke, itu hak masing2. apalah salahnya kau undang or buka pada sesapa yang nak nyanyi ke. undang artis memang susah lah kan. bagi pengetua kita nyanyi ke. its not a crime apa. bukan selalu kita nak dengar beliau nyanyi pon.

duit raya pada yang bekerja. haram. lagi syok sendiri. sudah memang projek kau, memanglah kau yang buat kerja. lainlah kau kabor ke satu kolej. siapa free mehlah tolong masak. siapa paling rajin masak dapat duit raya!

hampeh.

macam itu jugak yang dapat baju tercantik. haah memang cantik baju2 kau. aku tahu korang kawan2 ajk jugak kan. nampak sangat lah weh. apalah salahnya, kau bagi baju tercantik tu pada bukan muslim ke. nampak sikit menghargai diorang yang susah payah turun pakai baju kebangsaan kita. korang tahu tak, ada chinese yang tak mahu turun sebab kena pakai baju kebangsaan?nampak tak ketidakadilan-nya kat situ?

mari aku tanya. kau nak ke pakai sari masa deepavali nanti? atau pakai ceongsam masa raya cina nanti? tanya diri sendiri dulu, then baru tanya rumet kau.

p/s: kalau budak2 aku yang buat program syok sendiri, memang time tu jugak aku ben!

Selasa, 21 September 2010

aku, encik apanama dan hoki.

banyak kali dalam hidup memang kita tak boleh nak jangka. macam tadi. aku jumpa encik apanama. ok dia kurus. berdebar sikit tapi aku kan, selamba sudah. tegur sepatah dua, then blah. member dia pon dah pandang semacam. aku taknak ah dikata gatal. hish aku memang anti sungguh ayat tu. entah apa yang member dia fikir. aku ok je kalau budak perempuan tegur2 ari dulu. ala, lepak sudah. ok ari dengan encik apanama tak sama. ari suka layan perempuan. encik apa nama? entah. tak tahu nak klasified macam mana.

kalau cinta jangan kacau
kalau sayang tak perlu marah
kalau ikhlas tak minta berbalas
serahkan cintamu
pada yang punya cinta

bait lagu aliff aziz ft joanna. aku rasa lagu ni takada kena-mengena pon dengan kisah hari ini. tapi cuba korang tengok baris ketiga. kalau ikhlas tak minta berbalas. bagi aku, itulah yang sepatutnya dipraktikkan oleh penchinta2 sekarang. ikhlas tu kan Tuhan saja yang tahu. seikhlas mana kita suka atau sayang pada seseorang itu, cukup sekadar dia dan Tuhan kita yang tahu. kalau ada jodoh, adalah. kalau tak ada, terima saja takdir Tuhan. kalau kita ikhlas suka atau sayang kan dia, lihat dia bahagia kan lebih buatkan kita bahagia.

jadi tak perlulah kita nak paksa dia terima kita, ye tak?
ala, macam orang kata...chinta tak semestinya perlu bersama. mungkin dia chinta kita, tapi bukan jodoh kita. kan. dunia ni macam2 kesah. macam2 perangai. macam2 ragam. just take it or leave it. all or nothing. semua pon taknak bagi picisan2 kan. jelas manusia tamak. apalah salahnya biarkan dia hidup bahagia. macam aku biarkan encik apanama bahagia.

sudah. aku taknak cakap yang aku suka encik apanama lagi atau tak. kalau dia baca entri ni mahu malu aku. silap2 aku dengan dia dah tak boleh bersua-muka. aku taknak macam tu. kalau dia pilih kawan. maknanya dia kawan aku. dan bila aku dah anggap dia kawan aku, no feeling2. aku tak minat nak berchinta2 dengan kawan aku. kalau dah kata kawan, kawan dengan aku sampai mati. ok.

dan lagi. hari ini aku masih tak buat keputusan nak main hoki lagi. keputusan yang nampak senang tapi susah. banyak benda kena fikir. luar-dalam. tapi apa2 pon. aku akan buat keputusan yang terbaik. cumanya mungkin, aku belum ada moral. will see esok macam mana. dan juga, tadi aku sudah biasakan di public pakai seluar rabak. janggal sebab nampak macam miskin dan selekeh. tapi biarlah. mahal tahu.

*senyum*

sekian untuk hari indah ini. terima kaseh atas segalanya, ya ALLAH. aku bersyukur.

Isnin, 20 September 2010

mengelamun dan mengenang.

banyak kali dalam hidup memang aku tak bisa menipu. menipu bahawa aku sudah letak dia jauh dari hati aku. rupanya aku silap. aku bukan letakkan dia jauh dari hati aku. aku letakkan dia jauh DALAM hati aku. jadi dia masih ada di situ. haih, macammana aku boleh tersilap.

mujur raya kali ini kami tak ketemu. jadi rasa itu sikit sebanyak, masih stabil. masih mampu di kawal.

kadang2 aku terfikir, mahu cepat2 mencari pengganti. aku syak, dengan adanya seseorang di sisi aku, boleh buatkan aku lupa pada dia. tapi rasanya aktiviti tu sangat bodoh kot. nanti bukan saja aku tak bisa lupakan dia. lagi aku sakitkan hati seseorang itu barangkali. kasihan dia. jadi aku tak mahu. biarlah kasi aku ruang untuk lupakan dia dulu. then barulah aku cari pengganti.

tapi orang kata, selagi kau tak cari yang lain. kau akan stak dengan kenangan dengan dia saja. asyik terfikir dia saja. orang lain langsung kau tak perasan dah.

iya ke statement tu?

aku sebenarnya tak ada frust gila pon. biasa2 je. benda pon dah lama jadi. dan aku dengan dia pon bukannya gadoh besar sampai maki2, nangis2 kan. biasa je. berpisah cara aman. berpisah sebab masa mungkin. dan pejam-celik-pejam-celik, dah hampir 11 tahun kejadian tu jadi. mungkin aku yang terbawa2. dia rilek je. alah, biasalah...perempuan kan. aku pon ada hati apa. memanglah kadang2 aku macam tak ambik port pon pasal perasaan2 ni. tapi aku pernah sayang dia kan.

dan belom pernah aku sayang lelaki lain macam aku sayang dia. jadi tak salah rasanya aku canangkan kisah aku. dia pon dah lama hilang. dua-tiga tahun kebelakangan ini, memang tak pernah jumpa dia. mungkin Tuhan nak tunjuk, jodoh aku dengan dia memang tak ada.

cinta, sayang...tu bukan perkara yang mudah dan simple. haih, sejak bila entah aku bukak topik2 macam ni. entahlah. mungkin ini sebab kawan2 aku yang dah ramai berumahtangga. aku jadi cuak pulak. lelaki macammana lah yang puan mama pilih untuk aku nanti kan. segalanya baik macam incik ayah ke?

haish.

mengelamun aku teringat akan kamu

memang tiap kali mengelamun, aku akan teringat kan dia. dengan dia tak lah banyak kenangan sangat sebenarnya. tapi itulah yang aku selalu dok ingat2. jadi seorang aku memang susah. memang payah. salahkan dia, sebab dia yang muncul dalam hidup aku. lagipon teringatkan dia lagi senang. jadi aku tak ade lah gatal sangat nak mengingat lelaki lain betul tak?

ianya dah jadi macam guide aku apa. eh guide ke halangan?
ah, whatever. sekurangnya dia taklah sakitkan hati aku. ye tak. dan aku pon tak bertepuk sebelah tangan kalau dengan dia.
*senyum*

aku nak tengok dia atas pelamin sebenarnya. tak kesahlah dengan gadis mana pon. aku nak cakapkan pada gadis itu, dia sangat bertuah. dia lelaki baik. tapi entahlah, tak ada lagi kad jemputan sampai kat rumah. maknakata, dia masih belom kawen lah kan. doa aku untuk dia. doa suruh kahwen cepat.
ikhlas ni. Tuhan saja yang tahu.

mungkin sebab tu juga aku masih belom ada sesiapa. aku nak tengok dia kahwen dulu. biarlah orang kata, membazir masa. tak ada life kalau tak berchinta. rasa lonely lah, apalah.

bagi aku. orang yang berchinta tu yang rugi. yang bazir masa. ke sini, ke sana berdua. kahwennya tak tentu. orang kata, berchinta dengan org laen, bertunang dengan orang lain, kahwen pulak dengan orang laen. itu jadi cherita apa?

kau ingat bila hidup kau macam itu, itu dah cukup gempak lah. bagi aku, itu hidup sadis. biarlah aku tak ada kesah chinta yang dikhabarkan pada anak-cucu aku nanti. kesah yang satu ini dah cukup indah aku rasa. tak payah berchinta lagi pon, aku dah tak kesah.

kadang aku terfikir. kenapa nak kena berchinta kan. untuk apa?
bukan apa. mungkin aku yang terlalu skeptikal. fikir lelaki takkan selalunya setia. sejauh mana orang yang katakan chinta pada kita sekarang, mahu kahwen sama kita. mahu chinta kita sampai mati.

mama bilang jangan ku percaya
lelaki akan memuja hanya pada mulanya

aku nak cari lelaki untuk dijadikan suami. bukan untuk main2. yang boleh bimbing aku. yang serupa incik ayah aku. kalau kau kata, apalah salahnya berchinta. kenal orang. kenapa nak kena kenal orang dengan berchinta? kawan2 sudah. mungkin bagi setengah orang, aku ni sejenis manusia yang agak klasik. bukanlah aku tak minat cinta, cumanya tak nampak lagi apa faedahnya. chinta lepas kahwen pon ok apa.

nak ada orang caring?
kawan2 aku ada.
nak ada orang dating?
kawan2 aku ada.
nak ada orang mesejing?
kawan2 aku ada.

apa lagi?
apa lagi yang aku nak. semua kawan2 ada. memang lah ada masa2nya kita akan rasa macam kita sorang2 duduk dalam dunia ini. kawan juga punya privacy lain. aku rasa nanti kalau berchinta pon macam tu juga. bukan sekian masa dia ada untuk kita kan. so aku rasa lebih baik ada ramai kawan dari ada sorang kekasih. kan.

mungkin sekarang masanya untuk aku betulkan diri. menjadi lebih baik. terima kaseh, ya ALLAH. aku akan menghargainya sebaik mungkin.

baik. buat yang dikenang, incik mohd zamzari khairin. kekasih pertama yang dah tak ada apa2 sekarang. jangan risau yeh kekasih hati dia. saya single, dia double. haha. ok serius. aku dengan dia tanpa ikatan. aku aku, dia dia.

aku doakan selamat untuk semua.
yang berchinta.
yang dichinta.
yang menchinta.

terpulang. ini cara aku adapt chinta. esok lusa aku berubah, aku kasi tahu.
sekarang. terima aku dengan cara ini ok.

Ahad, 19 September 2010

fesbuk punya hal.

banyak kali dalam hidup memang kita tak boleh nak sabar.

aku bukak fesbuk kat mozilla, tak boleh nak chat.
aku bukak fesbuk kat google crome, tak boleh nak tulis status.

hampagas.
maknanya apa?
nak protes aku yeh?

ah aku takkan kalah.

aku bukak mozilla bila nak tulis status.
aku bukak google crome bila nak chat.

dua2 aku bukak.
biarlah aku tamak.
laptop aku kot.

p/s: salah fesbuk ke salah laptop aku, aku pon tak pasti.

Sabtu, 18 September 2010

kan masih raya.

bermaaf2an lah selagi punya masa.
bermaaf2an selagi punya rasa.

andai esok sudah tiada.
tidak perlu kau kesal segala.

Tuhan itu Maha Tahu.
apa kau rasa.
apa mereka rasa.
tak perlu katakan pada dunia, bahawa kau baik segala.

kan aku sudah bilang,
Tuhan itu Maha Tahu.
Maha Segala.

Katakanlah : Tuhan itu satu.

Rabu, 15 September 2010

aku tetap aku. kau yang serupa aku.

rasa kelakar bila terfikirkan satu jenis manusia ini. yang selalu fikir dirinya adalah manusia yang paling bijak, paling pandai, paling chantik, paling baik, dan paling segala. kalau boleh mahu segala sifat mahmudah itu adalah dia. tapi kesian. setiap kali patah katanya yang menjeritkan akan sikapnya yang mahmudah2 itu sebenarnya sedang lolongkan pada masyarakat bahawa dialah manusia paling punya sifat mazmumah. aku sebenarnya sudah penat mahu menuding jari. katakan pada orang2, bahawa si dia itu begitu. si dia itu begini. cukuplah, aku sudah penat.

sudah terlalu banyak dosa ku kira. jadi tak perlulah aku tambahkan nya lagi dengan bercakap soal tak elok pasal kau. ok aku cuma annoying. mungkin sedikit jeles. ah persetankan itu semua. aku tahu aku apa. aku tahu aku siapa. tak perlu nak banding2kan aku dan kau. sebab nyatanya, memang aku dan kau takkan sama. takkan. kalau tidak, cuma sorang diantara kita yang perlu ada di dunia ini. aku atau kau. atau.

dulu kau kata aku begini.
dan sekarang kau juga begini.
dulu kau kata aku begitu.
dan sekarang kau juga begitu.

aku rasa mahu tergelak besar tahu?

eh tapi kau kan bijak pandai, takkan kau tak sedar sikap kau sudah serupa aku?
aku yang kau maki dulu.
aku yang kau perli dulu.
aku yang kau hina dulu.

jadi siapa sebenarnya yang tak punya pendirian?
aku atau kau?

kejadian begini sebenarnya sudah banyak kali berlaku.
bukan pada kita2 saja. pada sekeliling lagi lah melambak.

contohnya, yun dan duan kapel. minah kawan yun. selalu saja mengutuk yun sebab yun selalu berkepit dengan duan. ok. situasinya sekarang. minah tengah single, jadi dia fikir kapel itu sangat annoying. berkepit sana- sini. mesej2 selalu sampai masih pejam mata, jari masih bergerak di keypad phone. tapi bila minah sudah kapel sama joni. dia juga berbuat yang sama seperti pasangan yun-duan tadi. berkepit sana- sini. mesej sampai lelap mata.

jadi. kesimpulan trajedi tadi. kalau kau memang bukan tengah buat sesuatu benda itu, memang kau kata segalanya buruk. dan kau kutuk habis2 an. dan bilamana kau juga terlibat sama, terus saja kau katakan segalanya baik belaka.

aku mahu muntah.

macam itu juga, bila kau kata.
1. "kau ni selalu saja duduk depan laptop ngadap fesbuk"
2. "kau ni tak habis2 keluar malam"
3. "kau ni asyik nak upload gambar letak kat fesbuk, dosa tau"
4. "kau ni pergilah belajar masak"
5. "kau ni...

dan macam2 lagi kau hambur. sebab apa?
sebab semuanya kau tak buat.
jadi apa yang aku buat, kau nampak buruk.

1. kau tak ada laptop jadi kau tak bolehlah ngadap fesbuk macam aku.
2. kau tak ada moto/keta jadi kau tak bolehlah nak selalu keluar macam aku.
3. dah memang tadi kau tak ada laptop, memang for sure la kau tak boleh nak upload gambar dalam fesbuk. haih.
4. ok. kau pandai masak. bila aku jadi kayu kat dapur, memang lah mulut kau pon macam cipan kan.

dan sebagainya.

dan. bilamana kau sudah ada laptop. sudah punya moto/kereta. wajib kau akan buat sepertimana yang aku selalu buat. itu aku. sudah memangnya aku. perangai aku, konfem aku arif yang amat. jadi bilamana kau sudah dikit2 jadi seperti aku, aku tahu. cukup tahu. jadi tak usahlah kata akal aku tahap sekolah rendah. tak bijak seperti kau.

jadi aku fikir. samada kau atau aku. tak usahlah syok sangat nak ambil tahu tepi kain orang lain. tak salah ambil berat. tapi pada2 lah. bukan semua orang suka tepi kainnya di usik2 kan. aku yakin kau juga begitu. sampai masa, kena cara, bilamana Tuhan nak kata dia berubah. maka dia berubah lah.

hal2 begini semua Tuhan punya kerja. macam minah yang single. tiba2 dia bertemu jodoh dengan joni. itu semua Tuhan punya kerja. macam kau yang tak punya laptop, ada rezeki, Tuhan bagi. dan kasi tunjuk sama kau, kuasa laptop dan fesbuk. boleh bikin lupa dunia beb. silap2 kau jadi macam aku. selalu tidor sama laptop. dan juga macam aku. mana tahu Tuhan nak bagi esok lusa aku terus terer masak?

haha. ok itu tak relevan.
apa2 pon. semua benda yang jadi itu hak Tuhan. Tuhan yang Maha Esa punya kuasa. Kun fayakuun. jadi maka jadilah. kalau kita lihat orang tak serupa perangai sama kita, baik kita muhasabah diri kita dulu. tengok diri. sudah cukup baik ke mahu bercakap pasal orang lain. aku nasihatkan korang. sama jugak aku nasihatkan diri sendiri.

ingat. bukan semua yang jahat itu jahat.
dan bukan semua yang baik itu, baik.

Khamis, 9 September 2010

esok hari raya.



malam raya memang famili aku akan tenang2 masih mengemas lagi.
sambil2 dengar lagu raya dari bittersweet, butterfingers, hujan ft raihan.
entah kenapa aku lebih pilih lagu2 seperti ini dari lagu2 klasik yang lain.
bukan lupa daratan, cumanya liriknya lebih ringan.

apapon.
selamat hari raya untuk semua.
raya yang masih biasa.
cumanya berharap ianya lebih bermakna.

tema baju merah darah.
tema langsir hitam putih.
biskut2, kerepek2.
datang rumah, jangan segan ok.

Sabtu, 4 September 2010

cepat bisingkan blok dgn lagu raya!

hahaha. bilik aku dah macam disko raya dah. rumet aku, kumi memang selalu pasang lagu raya. nak tahu, puasa pertama dia dah start pasang, punya semangat la kan. esok aku dengan dia dah nak balik rumah masing2. blok pon hampir kosong. jadi tak salahkan aku nak riuhkan blok ni dengan lagu raya kan. syok weh. ikutkan hati nak gegarkan speaker. tapi aku consider jugak, bukan bilik aku saja yang tinggal kat blok ini. lagipun dah pukul 3 plus2 ni. sat lagi ada yang kena sound dengan pak guard kang. eh ke pak guard pon dah balik kampong?

buat kawan2 yang dah sedia ada kat rumah, kerja kan lah rumah tu bagi licin dan kilat. cat rumah. cuci tingkap. cuci kipas. mop lantai. ubahsuai susun atur perabot. pasang langsir. buat kuih raya. gubah bunga. letak pewangi.
oh, lupa. pasang pelita. maen mercun.
buat kawan2 yang baru nak gerak balik sama macam aku, berhati2 di jalan raya. esok aku syak jalan konfem sesak. jadi tak usah nak ter-buru2. raya jumaat depan. tak payah nak racing2 balik rumah.
buat kawan2 yang memang tak ada jodoh nak balik lagi. bawak2 la beli tiket balik kampong. raya kat kampong best wo. kalau korang tak ada kampong, jom raya kat rumah aku. sila kontek aku yeh. tapi nanti kena ikut schedule famili aku lah. memang padat sampai raya ke-lima!---famili besar la katakan. famili guwa satu kampong. so semua rumah kena pergi. haha.

dan tadi memandangkan ini hari last aku kat kl ni, aku pon plan pergi buka puasa kt strawberry field kt pj then malam gerak pegi downtown. niat nak cari pin tudung. dan baju raya.

ok. satu cherita. aku dah cakap awal2 dengan puan mama, nak beli baju raya siap. then, nak usha la kat bazar. but then, puan mama kata, tak payah kot. sebab banyak baju dah hantar kat tailor untuk jahit. jadi hasrat untuk ke bazar beli baju raya, aku tangguhkan. aku pon malas lah nak berbaju raya banyak2. then, tiba2. bila ambik baju yang pergi hantar kat tailor tu, baju aku sepasang aje. itupon baju wajib. (baju wajib=baju sama satu famili). kan aku dah kata. instinct aku betul. sebab seingat aku, aku tak ada beli kain lain untuk dibuat baju. so puan mama pon serba salah. alah, kesian anak aku tak ada baju raya. mana taknya, adik bradik aku semua baju 3 helai. siot je aku tak ada kan. tak raya lah kalau tak ada baju raya.

so, akan aku aturkan satu masa, seret famili aku pergi pkns. beli baju. tema masih merah. aku fikir nak beli baju kurung moden merah plain. merah garang. ewwww. merah mak ngah!
senang sikit beli kaler merah ni, boleh buat pergi majlis kahwen along terus nanti. tak payah nak susah2 beli lagi. tak tahu lah kenapa, tema merah raya ni sama dengan tema along aku nak kawen. memang jimat famili incik ayah dan puan mama.

hiasi diri indah
riangkan hati gundah
bersihkan jiwa
sesuci lebaran

ececceh. kebetulan lagu ni tengah berkumandang. ok. lain tak ada apa. selamat hari raya. maaf zahir & batin.

Rabu, 1 September 2010

bangun dan yakinlah. hidup itu indah!

video

lagu ini aku dedikasi kan buat kawan2 yang aku suka. yang selalu2 singgah di sisi aku.
yang pernah jatuh.
yang pernah ranap.
yang pernah celaka.
yang pernah sampah.

tapi, yakinlah. itu semua dulu. selagi korang berkawan dengan aku.
korang takkan pernah jatuh.
korang takkan pernah ranap.
korang takkan pernah celaka.
korang takkan pernah sampah.

lagu ini membuai seribu makna. tiap titisan derita kamu, yakinlah dunia masih jauh. cuma, pandang depan. terukan perjalanan.

di sini aku sertakan lirik lagu ini.
(mary j blige punya lagu memang meletop)

There's something that I want to say,
But I feel I don't know how.
Until I just can't hold it one more day,
So I think I let it out.

You're on my mind more than I may show
You're in my heart more than you may know
And the last thing that I want,
Is to you to fall apart.
You're future will be clearer,
I want you to remember.

In each tear
there's a lesson, (there's a lesson)
Makes you wiser than before (wiser)
Makes you stronger than you know (stronger)
In each tear (each tear)
Brings you closer to your dreams
No mistake, no heartbreak
Can take away what you're ment to be...

We can't change the things,
That we done, that's in our past.
But fighting won't get us anywhere,
So if you want, then here's my hand...

Every night there is one thing I do
I bow my head and I pray for you (pray for you)
And the last thing that I want (that I want)
Is for you to fall apart
you're future will be clearer
I want you to remember

In each tear
there's a lesson, (there's a lesson)
Makes you wiser than before (wiser)
Makes you stronger than you know (stronger)
In each tear (each tear)
Brings you closer to your dreams
No mistake, no heartbreak
Can take away what you're meant to be

You're much more than a struggle that you go through
You're not defined by your pain, so let it go...
You're not a victim, you're more like a winner
And you're not in defeat, you're more like a queen

tiap bait lirik ini sangat2 bermakna. seseorang telah kasi aku. jadi aku mahu kongsikan nya bersama semua. hayati dan fahami. tiap kali korang rasa, korang la manusia paling tak guna. dengarkan lagu ini. bangkit.