Rabu, 30 November 2011

sedikitsedikit

ya. sedikit- sedikit, lama- lama jadi bukit.
bukit apa?

heee...

ok. rindu. lama sudah kita tidak berbicara berdua-dua kan. dari hati ke hati. dari milo ke megi. dari bulan ke bintang. bertepuk tampar. wahhh lama sudah.

ha mulalah datang balik ingat-mengingati ni. kenang-mengenang ni. haihh. part yang begini, tak mahu pula kau pekikkan memori kau setakat 256MB. siot je. masa- masa cenggini lah kau boleh ingat semua kenang itu dari mula sampai habis. part2 yang orang tak boleh ingat pon, kau boleh ingat dengan jayanya.

itulah kuasa kenang. eh kenangan.

sejak dua menjak tiga menjak empat menjak ni pon aku asyik terkenang- kenang. masa lalu aku yang begitu indah dan susah sekali mahu dilupakan begitu saja. itulah orang cakap, saat itu kalau sudah berlalu pergi, barulah sibuk kau nak kenang-kenang kan kan. dulu punya peluang besar untuk cipta kenangan yang jauh lebih indah, kau tak mahu. sombong lah konon.

dari situ aku belajar.
segala apa yang terjadi dalam hidup kita, kita kena hargai.
segala siapa yang berlegar dalam hidup kita sekarang, kita kena hargai.
segala barang yang kita miliki sekarang, kita kena hargai.

dan jangan lupa senyum.
ya, aku akui aku bukan jenis manusia pe-nyenyum. ah? ada ke?
sebab aku seorang yang positif. dan bila aku senyum, dengan yakinnya aku mahu orang yang aku senyum itu senyum balik pada aku. TETAPI. bila dia buat muka bodoh. memang sampai bila2 aku takkan senyum pada dia lagi. trauma siot.

saya suka senyum. tapi dengan balasan. gua tak mintak banyak. senyum balik je. bukan susah pon. peace!

dan oh ya.
dua khabar baru mengenai aku.

aku masih kerja di syarikat lama itu. dan sudah dinaik taraf sedikit menjadi warga tetap. yeayyy!
syukur alhamdullillah. semua nya berjalan dengan lancar sekarang. nanti kalau ada masalah, kita cerita oki.

dan seterusnya, aku dah jadi mak cik secara official. genap sebulan semalam. jadi sesiapa yang belom tengok anak sedara @ hero kanak- kanak @ cucu kesayangan puan mama dan incik ayah, silalah jengah ke rumah ya. 10 Disember, ada majlis aqiqah. jemput datang, makanan konfirm sedap. datang makan oki.

ok itu sahaja. gigi tengah sakit sebab pagi tadi dengan nekadnya pergi klinik terus cabut. ingat lepas tu dah tak sakit dah. sehari juga ak dok tahan darah ni tak berhenti- henti. cabut secara paksaan kan. aku pon cuak tengok doktor tu cabut. macam cabut paku doh!

sekarang lapar tapi tak boleh makan. gua kena puasa ni. alaaaa lapar!

ok dah. esok kerja. mc sehari je.
daaa.


assalamualaikum.
selamat tinggal November.
selamat bertemu Disember.
jangan nakal- nakal!


Ahad, 16 Oktober 2011

10 budak hitam punya projek.

masih ingat kes 10 budak hitam yang baik dengan saya tu?
kalau korang punya memori cuma 256MB, sila klik entri saya yang lepas ok. betul- betul sebelum entri ini.

apa?
saya nak reveal siapa 10 budak hitam?

hahaha. memang tak ah kan. itu rahsia kerajaan dari sisi aku. cehh. sabar lah. projek ini separuh jalan pun tak sampai lagi. tercungap- cungap ni hah. letih memikir. nanti kalau dah komplet, saya akan kasi tahu. oki.
dan semestinya lah akan ada entri khas setelah komplet misi projek itu nanti. jadi bersabar ya. kemungkinan dalam minggu hadapan siap. hari tu dah ada lima, maka lagi lima lah. jadi sepuluh kan. lepas itu nak bagi cantik sikit. gilap sikit. tachap sikit. kata- kata manis sikit.

semua serba sedikit lah.

tapi macam biasa lah. manusia ini berubah- rubah. projek ini lari banyak dari plan yang asal. atau boleh dikatakan tak ikut plan langsung. aduhaii.

tapi tak apa. kita cuba.
tunggu yah.

Jumaat, 7 Oktober 2011

bangun selepas jatuh.

minggu ini nampak gayanya macam sakit sikit. minggu graduasi yang patutnya aku juga gembira, kerana ianya adalah minggu- minggu yang terlalu dinanti- nanti kan oleh seorang insan yang bergelar pelajar. cuma, aku belom ada rezeki.

jadi bergelar seorang siswazah belom lagi relevan untuk aku.

mungkin sudah terlalu banyak cakap- cakap belakang tentang aku. even, tak ada. hish tak kisah lah. tapi aku tahu, mesti ada. tapi, maaf ya. terima kasih di atas sikap ambil berat anda- anda. saya ok. cuma saya tak ada rezeki lagi mahu bergraduasi tahun ini. jam kredit saya belom cukup. masih ada 4 jam.

bilamana aku tahu yang aku takkan grad tahun ini, aku rasa di situlah zaman kejatuhan aku. zaman betapa tak bergunanya aku. setakat 4 tahun pon kau tak boleh nak handle?

aku tahu di mana tahap aku.
di mana silap aku.
jadi tak usah ingatkan aku berulang kali.

sakit tahu.

dan sekarang, aku tahu mana arah hidup aku. aku akan bangun dari zaman aku jatuh dulu-kala. dan aku akan buktikan, bahwa aku mampu. InsyaALLAH. selagi ada daya.

terima kaseh di atas kata- kata anda. ianya membuatkan saya lebih bermotivasi untuk meletakkan anda di bawah saya suatu masa nanti. Bill Gates pon pernah fail subjek. tapi sekarang dia adalah pemilik Microsoft. dan member dia yang lulus semua subjek, cuma engineer di Microsoft. can you see that?

terima kasih.

anda grad tahun ini. saya grad tahun depan.
kita tengok siapa kaya dulu. amacam?

*senyum

zaman jatuh aku, dah lama aku lupakan. zaman di mana aku tak dapat tahan bilamana mata kau pandang aku macam aku ni bodoh sangat sebab fail subjek yang kau lulus. fine. aku salah sebab aku malas belajar.
habis kat situ.

dan minggu ini, kau grad. bersama dengan angkatan kawan- kawan aku yang lain. aku nak pergi tengok diorang keluar DTC dengan bawak bunga atau jambangan angry bird semacam kumi dapat tu. tapi sebab kau pon grad sama, aku tak dapat nak pergi. sebab aku tahu, aku tak dapat tahan pandangan kau yang mengejek aku sebab aku tak grad sama kau. kau selalu jadi penyebab aku murung, terima kasih.

tapi aku sayang kawan- kawan aku yang lain. maaf, kalau aku tak hadir graduasi kalian. aku takut akan pandangan mata manusia- manusia yang tak faham dan tak jelas akan sebab musabab aku tak grad tahun ini. dan apa yang paling aku takut, aku takut air mata aku mengalir mengalahkan kamu orang yang grad. maaf.

but then, aku dah pasang niat. nama- nama anda yang saya kasihi sudah dimasukkan dalam list. ada 10 orang semuanya. yang selalu beri saya semangat dan motivasi untuk terus bangun dan kuat hadapi grad yang memakan masa setahun dari sekarang. minggu depan baru nak kasi hadiah, lambat sikit ya. gaji tak masuk lagi. heh.

ada sesuatu yang berlegar- legar dalam kepala otak saya untuk kalian bersepuluh. manusia yang baik dengan saya. dan saya suka kawan dengan kalian. tahniah, kalian dah grad. selepas ini, kerja baik- baik. bila dah keje, jangan lupa mak ayah. hulur sikit2. lama jadi bukit, kan.

oh, ya. lupa nak mention. life seems very fair to those people who really give their efforts to change their life. ada kawan saya yang grad tahun lepas, dah mula kumpul harta. syukur alhamdulillah. syukur di atas segala nikmat yang Tuhan kasi.

cuma apa yang penting, jangan takut untuk jatuh. sebab bila jatuh, kita akan tahu di mana tahap kemampuan kita yang sebenar. di mana aras yang membolehkan kita tahu yang kita mampu bangun untuk kecap balik apa yang kita terlepas. mungkin bukan dengan berpatah balik, tapi dengan teruskan perjalanan sehingga ke titik yang terakhir. there is no such things like a time machine. jangan tertipu.

sekarang, pandang depan. aturkan langkah.
kita tahu kita boleh. sebab saya dah cuba menapak. even terlalu payah, tapi saya ada supporter yang sangat kuat untuk tolak saya dan buatkan saya terus berjalan. dan terus berjalan. mereka ialah puan mama dan incik ayah saya. adik beradik saya. kawan-kawan gila saya. anda semua memang manusia penuh pengertian yang saya ada.

saya juga dah kumpul harta.
nak tahu apa?

kasut.




















by the way,
hidup bukan panjang. then, why not just enjoy it?

anda sendiri yang tentukan jatuh bangun anda.
terima kaseh.

oh, ya.
selamat bergraduasi untuk sepuluh budak hitam. haha.




Selasa, 27 September 2011

dah janji taknak sedih. tipu.

aku tahu masa ini akan datang.
ini yang paling ditakutkan.

persoalan demi persoalan.
pertanyaan demi pertanyaan.

maaf, aku emo.

dah janji dulu taknak nangis.
taknak sedih.

sudah2 lah dulu jatuh.
sekarang sudah berbeza bukan?

kau ada hidup.
kau mampu.

atas sokongan mama ayah.
atas sokongan kawan2.

insyaALLAH.



p/s : seriously needs to go somewhere. tapi sampai bila nak larikan diri, ye dak?

Rabu, 21 September 2011

puan mama.


tak ada yang lebih indah daripada melihat senyuman puan mama sebaik balik dari kerja.

indah.




p/s: ini lah antara sebab kuat kenapa aku fikir banyak kali nak duduk rumah sewa. haihhh...

Isnin, 19 September 2011

Keperibadian Qausar.


Alhamdulillah Qausar bukan dengan Nadin. She don't deserve a guy like Qausar.


kenapa kita selalu dijumpakan dengan orang yang salah?

Isnin, 12 September 2011

tak ada kawan nak lepak.


agaknya masing- masing dah sibuk, ya.

telefon sana, tak ada.
telefon sini, tak ada.
mesej apatah lagi.







agaknya masing- masing dah sibuk, ya.

Ahad, 11 September 2011

kahwin lagi.

hari ini,
orang kampung aku dah mula sibokkan diri pergi ke majlis- majlis kahwin. ada yang pergi sekali kan dengan melawat sempena bulan syawal ni kan. puan mama dengan incik ayah dapat tiga jemputan katanya. rasanya itu yang paling sikit. paling banyak mereka pernah dapat mencecah berbelas juga.
meriah. penat. bukan apa. bayangkan, sebuah rumah makan nasi minyak. kalau berbelas? dan semuanya nasi minyak? boleh pengsan wooo....

hari ini,
budak kampung aku buat majlis kahwin. jodohnya dah sampai. dengan orang jauh. minggu lepas di tempat perempuan, minggu ini dirumahnya. malam tadi persandingan dia. ramai agaknya kawan- kawan yang datang. sebab rasa- rasanya dia satu- satunya kawan lelaki baya aku yang kahwin. jadi mungkin semua memeriahkan majlisnya.

tak usah tanya aku lah. aku tak pergi majlis dia malam tadi.
aku pergi belah petang. kira antara tetamu yang terawal lah sampai. eccehhh...

okay, dah.
cakap banyak pon tak guna.

selamat hari raya.
selamat pengantin baru, hafiz dan lia.
moga mahligai yang dibina berkekalan hingga ujung nyawa.
insyaALLAH.
doa aku bersama kalian.



sapa lagi kawan aku nak kahwin?

Rabu, 7 September 2011

coba kau jadi aku

dilema.

tiada kata yang mampu tafsirkan segala. biarpon ianya nampak selesa, dalam hati Tuhan saja yang Maha Tahu. susah, payah, berat, luluh, kesah, semuanya.

kau bilang ini yang terbaik.
untuk aku, kau, dia dan mereka- mereka itu.

tapi aku susah.

coba kau jadi aku.
disaat tersepit sebegini.
diantara dua silaturrahim yang bakal terputus.

itulah, orang cakap jangan main tarik tali. takut- takut kau tertarik kuat sangat, ianya akan putus. atau bilamana kau terlalu asyik menarik, kau akan terjatuh. sebab dia sudah tak mahu. dia sudah tak mampu.

coba kau jadi aku.
disaat tersepit sebegini.
diantara kasih yang semakin pupus.

itulah, orang cakap jangan terlalu menyayangi. kelak bila dihina, dimaki. kau akan terus membenci. walhal niatnya cuma mahu lebih memahami. lebih mengerti.

coba kau jadi aku.
disaat tersepit sebegini.
diantara kata- kata separuh mampus.

itulah, orang cakap kerana mulut badan binasa. kerana mulut, kita semua sengsara.

coba kau jadi aku.

aku cuma mahu kan keamanan. di dunia ini kita tak lama. esok atau lusa. entah bila. kenapa mahu tarik- tarik muka? kenapa mahu berbalah sengketa? kenapa?

coba kau jadi aku.

hati aku tidak sekuat mana. bisa rapuh jika jatuh. itu sebab aku sebolehnya tak mahu gadoh. itu sebab aku cuba tidak mengeluh. cuba tidak membantah.

aku sayang kamu. kamu. kamu. kamu. dan ya, kamu itu.
aku tahu sakitnya hati bila hajat tidak dipenuhi oleh mereka- mereka yang kita sayang.
aku tahu sakitnya hati bila hadirnya kita tidak disenangi.
aku tahu sakitnya hati bila wujudnya kita tidak langsung dipeduli.

ianya umpama menelan racun.
aku tahu.

tapi coba kau jadi aku.
buanglah segala benci.
biarkan silaturrahim ini terjalin terus.
usah matikan ia di sini.

berdiam diri bukan untuk dipijak.
berdiam diri bukan bukti kau salah.
berdiam diri bukan membakar diri dia atas api.
berdiam diri bukan itu.

coba kau jadi aku.
yakin jika benarnya kita, maka kita lah yang benar.
Tuhan pasti akan bersama kita.
Tuhan pasti tunjukkan jalan pada kita.
Tuhanku, Ya ALLAH bantulah mereka.

hidup sudah mesti melambak asam garam. tak usahlah jeritkan perih kamu seperti kamulah yang terlalu susah di muka bumi ini. jangan tutupkan mata kamu pada kesusahan kamu. bukalah mata kamu. lihat ah alam. terlalu banyak perihal manusia lain yang kamu pasti lagi payah mahu mengerti.

jika manusia lain tak faham betapa bergolaknya hidup kamu, tak apa.
Tuhan itu ada.

jika manusia lain tak faham betapa menangisnya hati kamu, tak apa.
Tuhan itu ada.

coba kau jadi aku.
tersesak tersepit. rasakan.

aku tak mahu terlalu lama dalam keadaan begini. aku tak mahu menjadi saksi terputusnya silaturrahim ini. aku tak mahu terus tersesak tersepit begini.

coba kau jadi aku.
yang selalu mahu lihat mereka- mereka yang dia sayang terus senyum luar dan dalam.

ya. banyak kali dalam hidup kita berdepan dengan mereka- mereka yang tak tahu menjaga kata seperti mana baiknya dia menjaga solatnya. itu adalah ujian buat dia. tapi bagi kita yang masih boleh membezakan mana kata- kata yang baik untuk didengari orang lain atau pun tidak, kenapa tak kita yang mengubahnya dahulu?
cuba menjaga kata yang keluar dari mulut comel kita sendiri sebelum menegur manusia lain bermulut-dengan-kaki-lebih-kurang. kan?

jahat tak semestinya boleh saja dibalas dengan jahat.
kita masing- masing dah belajar tinggi- tinggi sampai cucur atap. eh menara gading!

kenapa tak kita berfikir?

situasi semua orang tentu saja tak sama. kau dalam keadaan kau. aku dalam keadaan aku. dia dalam keadaan dia dan mereka- mereka dalam keadaan mereka- mereka. semuanya berbeza.

aku tahu ianya adalah isu yang sangat besar. dan budak kecik tak tahu apa- apa macam aku biasanya mudah saja ditolak ke tepi. dibiarkan menjadi saksi kepada bakal terputusnya silaturrahim ini. dibiarkan menjadi pendengar saja tanpa diberi izin berbuat apa- apa.

ya. dan sekarang. aku rasa aku loser. L.
dan jangan coba jadi aku.
ubahlah sejarah yang bakal tercatat buat keluarga besar kita.

kau jangan terlalu jadi kau.
dia jangan terlalu jadi dia.
dan jangan biarkan mereka terus menjadi mereka.

kita harus cepat- cepat disedarkan, juga diingatkan.
bahawa kau, dia, mereka- mereka dan aku itu adalah satu.
satu.
satu.
satu.

jangan biarkan kita dijadikan bahan bicara manusia- manusia tak ada life kat kedai kopi.
jangan lah.

coba ya.
duduklah berbincang.
katakan apa saja yang terbuku di dalam hati.
hamburkan apa saja yang terguris di dalam hati.
luahkan apa saja yang kau tak puas hati.

cukup- cukuplah bercakap belakang.
cukup- cukuplah mengutuk menghina.
cukup- cukuplah kunci minda.
cukup- cukuplah kunci pintu.

tak usahlah cuba nak padamkan sebuah kenyataan bahawa kita semua adalah bersaudara.

coba kau faham aku.
coba dia faham kau.
coba mereka faham dia.
coba kau faham dia.
coba kau faham mereka.
coba mereka faham kau.
coba dia faham mereka.
aku akan coba faham semua.

hentikan,"Dia itu..."
hentikan,"Memanglah macam itu..."
hentikan,"Dah agak dah..."

hentikan semua syakwasangka itu.
coba duduk bersama.
cubalah.

cubalah.

Selasa, 6 September 2011

kuat nangis.

perempuan selalu saja dikaitkan dengan air mata.
dulu aku memang tak gemar.

tapi. aku terpaksa akur sama kelajuan masa yang mana bisa mengubah jiwa seseorang seperti aku. baru perasaan. air mata aku kerap jatuh sejak akhir- akhir ini. pantang saja dengar atau lihat sendiri cerita sedih, air mata pasti berebut mahu keluar.

sensitif sungguh.

dan sangat tak rok.

tapi apabila difikir- fikirkan semula, ianya jadi relevan. semakin hari, semakin biasa. oleh sebab fesbuk pon aku dah deactivate, jadi masa untuk mengacau incik goo semakin banyak. cari punya cari. jumpa punya jumpa.

terlalu banyak.

korang cari ah sendiri. cuba lapangkan diri melepak bersama incik goo untuk tambah pengetahuan dan pengalaman. hidup ditemani incik goo bukan satu hidup yang bunyinya sarkastik, ianya lebih bersifat globalistik. tak usah takut jadi skema. skema itu kool apa. nerd tu kiut apa. heh.

satu fakta. menangis dapat melancarkan peredaran darah dan oksigen dalam badan. tapi ini fakta aku lah. tak dapat lagi mana- mana rujukan. tapi bila difikir- fikir semula, ada logiknya. ada baiknya mengeluarkan air mata itu. ianys mampu meredakan perasaan. meledakkan emosi. dan setelah itu, anda pasti akan tenang.

dan lelaki. usah takut untuk mengalirkan air mata. bagi aku, air mata lelaki itu mutiara. dan sangat berharga bila ia mengalir. itu bukti dia tak ego. apalah orang cakap lelaki tak menangis sebab ego. bodoh je. apadehal nak ego- ego?

lelaki kacak apa kalau menangis. tapi tak ada lah meraung bagai. lebih- lebih pulak. berteriak macam nak kena pelempang sedas kan. tapi ok ah. menangis itu menunjukkan yang anda punya emosi. punya hati. punya rasa.

tidaklah seperti batu. disepak ke sana, ke mari. tak mampu marah. tak mampu berlari. tak mampu bertukar macam hulk. tak mampu segala bagai. bodohh.

menangis juga bukan bukti anda lemah.
bukan bukti anda boleh dibuli.
bukan bukti anda boleh diperlakukan seperti apa pon.

tapi itu bukti kekuatan anda.

setengah lelaki cuak kalau perempuan menangis. jadi menangis boleh dijadikan senjata.hehe.

setengah orang juga marah yang amat sampai menangis. itu pon dikira senjata. bila musuh korang tengok mata korang merah macam biji saga je kan. agak- agak korang macam dah nak bertukar jadi hulk tu, dia cuak lepas tu dia lari ah. haha.

tapi apa pon. tak usah lah simpan sangat perasaan.

jika mahu menangis, alirkan saja air mata itu.
jika mahu tersenyum, gerakkan saja bibir itu.
jika mahu ketawa, hamburkan saja gelak itu.

takkan ada orang marah.
hiduplah dengan segala emosi anda.
hiduplah baik- baik.


p/s: banyak sangat cerita sedih raya- raya nih. haihhh.

Isnin, 5 September 2011

mula merindu.





terkenang semasa dulu
hatiku merasa rindu.

wah.

serius rindu.

intek 29 gorila utara, jom camping!

Jumaat, 2 September 2011

berbaju unggu.


selamat hari raya.
selamat untuk semua.

tahun ini beraya tanpa angah. nak ambil gambar pon pelik rasa. tapi gambar famili tahun ini masih cantik. banyak kaler. unggu ini raya pertama. baju buat dengan cina. tapi puan mama kasi adjust. nampak sedap pakai tapi tak selesa.

still syukur alhamdulillah. ada baju baru.

cuma sedih. baju melayu si kacak cuma bertahan raya pertama dan kedua. wadehel. raya sebulan kot. apahal taknak pakai baju melayu. tak kacak dah. menci.

kacak mahu cantik selalu cantik pakai baju kurung. tapi pernah kacak pakai baju melayu pergi kerja?

jumaat pon tidak. apatah lagi hari lain. usah lah mengharap terlalu tinggi.

saya respek kacak berbaju melayu.
usah terlalu menjerit pekik bahwa kamu melayu.
usah terlalu melenting tinggi bilamana bangsa kamu dihina.
usah terlalu mengharap budaya bangsa kamu akan diingati.

kalau kamu sendiri lupa.
siapa bangsa kamu.
mana budaya kamu.

betul kata Tun.
"melayu mudah lupa"
dan betul kata Dato.
"kamu tak faham"


Khamis, 25 Ogos 2011

esok kan ada.

Sedang aku khusyuk buat kerja, tiba- tiba terdengar sayup- sayup lagu Linkin Park. Telefon aku!
Meja yang bersepah aku pandang, cuba meraba kertas- kertas yang berselerak. bergetar. aku kalih kertas, aku capai phone.

eh?

seorang member aku telefon. tapi dah jadi miscall. dia tinggal kan pesanan. jadi aku pon dengan rajinnya daillah 1313.

Hey, der. aku ni. call aku kejab boleh? ada benda nak cakap ni.

Memandangkan sekarang baru jam sebelas pagi. aku pon simpan niat nak telefon dia. agak- agak ah kan. meja gua depan bilik bos kot. dia nampak je apa aku buat. nak bukak fesbuk pon tak boleh tahu tak? yang aku ngadap email ofis je. c****co.com.my. tunggu email dari client. takpon aku yang sibok dok email client. dua benda je bila kau jadi auditor ni. samaada kau ganggu client atau client ganggu kau. pilih ah.

ralit sangat buat kerja. konon rajin. padahal hari ni dah kamis, kena siapkan semua kerja. kalau tak, raya nanti kau makan kuih raya pon masih nampak muka client. ngeri dohh!

sampailah dalam jalan balik, memang lupa yang amat. nak mesej, nanti polis nampak. jadi aku tunggu ah sampai balik rumah. nak dijadikan cerita, balik- balik saja dah kena keluar balik pergi hantar along kat klang sentral. dia nak balik jumpa bini. pastu dok melepak depan televisi sambil tengok ramadhan terakhir.

nak dijadikan cerita, pukul 11 baru freee sikit. aku ngadap laptop. bukak fesbuk. bukak email. nah. berjela email.
bukan niat taknak pinjamkan telinga. maaf. saya dah ada tanggungjawab. bak kata kumi, its vice versa. responsibility really needs the commitment to stabilize the human being. saya cuba beri kedua- duanya.

baca punya baca. aku faham. dia ada masalah. nak bercakap dalam phone memang hujung bulan, bil kau boleh buat kau tak makan. taknak ah kau balik Malaysia, badan macam orang hisap dadah kan.

cerita dia, dia tak berjodoh dalam bercinta. gadis itu menduakan dia. dan apabila disuruh pilih, kasihan. bukan dirinya yang dipilih. jadi dia mahu bersembang sama aku. tapi aku jahat. tak punya masa. maaf lagi.

cuma satu je. esok kan ada. aku katakan padanya, pergi ambil wuduk, solat hajat. mintak Tuhan tenangkan diri. baca Al-Quran dan pergi tidor. insyaALLAH, esok pagi bangun, everything will be alright.

sungguh dia benar- benar kecewa. aku ingat, dia pernah cerita. dia sukakan gadis itu. satu kelas. mula2 simpan dalam hati, lepas itu dia cuba meluahkan perasaan dia. alhamdulillah, gadis itu juga sukakan dia. yeah, apa yang aku boleh simpulkan, dia jenis manusia romantik. jangan tak percaya, dia pernah petikkan gitar di luar bilik gadis itu. itu masa dia cuba mengorat gadis itu lah. kenangan masih akan tetap menjadi sebuah kenangan.

cinta. cinta. gagal dalam bercinta itu biasalah. jika kita gagal dalam bercinta, musim luruh takkan selamanya. esok kan ada. biarkan orang- orang sekeliling asyik berbicara, tapi apa yang penting kan hati kita. cuma kita yang tahu. dan Tuhan itu Maha Ada dan Maha Segala. mohon lah petunjuk daripada-Nya. InsyaALLAH semuanya akan ok.

kuatkanlah hati. mungkin dia bukan gadis yang layak untuk kau. mungkin dia bukan gadis yang jodohnya sama kau. mungkin dia bukan gadis yang diciptakan dari tulang rusuk kau. mungkin bukan dia. tak payahlah mahu mengubah segala untuk dia. jika benar dia untuk kau dan kau untuk dia. terimalah segalanya apa adanya. kau terima dia. dia terima kau. berubah takkan mengubah apa- apa. tak berbaloi.

esok- esok mana tahu kau jumpa jodoh yang telah lama ditetapkan untuk kau?

InsyaALLAH. jangan terlalu dikalahkan oleh perasaan. kuatkan hati. ini semua ujian. dan Tuhan itu Maha Tahu. Dia tak akan menguji hamba-Nya lebih dari kemampuan hamban-Nya. kau pasti boleh. sebenarnya dia yang perlu tangisi kehilangan kau. dia yang perlu gundah pemergian kau. kadang- kadang gadis2 ini terlalu dibutakan dengan kegilaan dunia. kegirangan sementara. sudah ada tapi mahu yang lebih. atau kadang- kadang gadis2 ini merasakan dirinya tak cukup. hidupnya tiada seri. hidupnya tiada erti.

biasalah. gadis.

jangan terlalu ditangis pada kekalahan hari ini. jangan terlalu jatuh pada masa- masa begini. jangan terlalu diharap pada cinta yang pergi. jangan pernah sesali hidup kau kini.

esok kan ada.

esok kan ada.

esok kan ada.


Sabtu, 20 Ogos 2011

cinta pertama saya.

tanggal ini hari, mungkin.
itupun kalau ingatan saya masih betul.


ya. selamat hari lahir buat cinta pertama saya. tanggalnya sama dengan saya. cuma bezanya bulan. dan tahun.

dia lelaki baik.
saya doakan dia akan ketemu jodoh yang baik- baik.
yang pandai masak.
yang pandai ambil hati keluarganya.
yang selalu jaga hati dan keperluannya.
yang juga selalu mencintai dia.

berjuta terima kaseh ingin saya katakan padanya.
kerana telah membenarkan saya sukakan dia.
benarkan saya merasai cinta pandang pertama.
benarkan saya merasai kuasa surat chinta.
letak bedak dan tulisan kaler2.

kenangan itu bisa membuatkan saya bahagia.
dan tertawa.
tak sangka dia boleh sukakan saya.

dan sekarang.
saya tahu dia sudah berpunya.
tiada niat mahu mengganggu-gugat.
saya takkan suka, bahagia atas airmata orang lain.

saya doakan dia bahagia.
dan serius tak sabar tunggu kad jemputan dari dia.

selamat hari lahir, mohd z*****i.
semoga panjang umur.
serta murah rezeki.

Jumaat, 12 Ogos 2011

magnetik senyuman.

dengarkan lagu baru bruno mars, 'count on me'. manis. dan sangat bermakna.

saya tahu ada seorang yang selalu harapkan saya sama seperti saya selalu harapkan dia. ada bilamana saya perlukan dia dan insyaALLAH sebolehnya saya akan selalu ada untuk dia. itu nilai kawan sebenar bagi saya. juga anda. kawan itu sangat istimewa, dan terima kaseh kerana anda2 termasuk dalam senarai kawan yang saya boleh harapkan.

mahu tahu?

secara langsung atau tidak.
anda2 selalu menjadikan saya seperti saya yang sekarang.
jatuh bangun saya sebagai saya.
gembira sedih saya juga sebagai saya.

syukur.
ada masa saya sendiri tak jujur dengan hidup saya.
ada masa saya sendiri tak yakin dengan hidup saya.
ada banyak masa juga saya tak sedar siapa saya.

tapi masih anda2 bersama saya. setia.

saya tak perlu banyak. cukup cuma untum kan senyum buat saya. dan seperti magnet, tentulah ia juga akan menarik saya untuk tersenyum juga.

tak banyak.
cuma senyum.

Khamis, 14 Julai 2011

pick-period.

satu aku belajar sejak beberapa hari ni.

hargai masa lapang anda!

kalau dah sampai tak tahu nak buat yang mana dulu, memang macam haram ah kan. tapi tak apa. aku taknak marah2. alang-alang menyeluk pekasam, kan...biar sampai ke pangkal lengan. alang- alang aku dah hapdet kan, biar sampai boleh publish. aku rasa penoh dah draft aku tuh. tulis-tinggal-tulis-tinggal.

haah. auditor memang keje gila. aku tak tahu ah kenapa aku suka. masa seminggu dua mula keje, memang rasa taknak sambung dah lepas ni. tapi bila dah masuk bulan kedua. rasa sebati pulak. aku suka gila kerja sebenarnya. suka.

erm apalagi ah?
aku malas nak hapdet keje aku banyak- banyak. buang masa. 8-8 aku fikir pasal kerja. kadang 8-10. jarang sangat 9-6. jarang. tunggu lepas raya, mungkin ah kot. tepat pukul enam, aku blah. tapi sekarang memang susah ah. tengok jam pukul enam, cuak. masa tak banyak dah.

nak balik lewat2 takut sorang2 kat ofis. meremang macam-macam.

haha. rasa- rasa nak hapdet tempat keje baru tapi talipon aku sangat mahal kot. kamera hi-class. tak boleh nak tangkap sangat. jadi tunggu je ah. heh.

oh ha. jadual makan aku semakin tak teratur. tak makan sehari tu memang banyak kali dah. bawak air satu botol dengan harapan bawak balik botol kosong pon tak pernah. niat nak pergi jumpa doktor nak periksa kesihatan memang ada, tapi entah bila. tak sempat. aku fikir- fikir, aku nak tunggu doktor yang kacak- kacak sikit. haha.

jadual badminton pon ok ok. tiga kali seminggu ok. sebolehnya aku turun. kalau aku tak turun tu, memang paling tak boleh ah. kerja pon perlu disiapkan. itu tanggungjawab. kena siapkan. biarpun sampai tak tidur malam. itu aku.

tapi tak apa lah. selagi incik ayah dengan puan mama tak bising. aku pon ok je.

dan dalam keadaan genting macam sekarang, syukur alhamdulillah. aku dah mula belajar lupakan dia. perasaan tu tak ada apa. cuma datang singgah kejab je. esok lusa, hilang.
ok ah tu kan. jadinya bila ak sibok keje, tak ada lah fikiran nak merewang ke tempat lain. ye tak?

haha.

ok setakat ini dulu hapdet dari beta. ini pon dah fikir lama ni. cuba bayang kan, tiap kali balik kerja asyik fikir nak hapdet. tapi tak hapdet2 jugak. macam nak nangis rasa.

ok ok dah.
esok kerja.

Sabtu, 4 Jun 2011

sebenarnya.


dah lama saya sukakan awak.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




cuma awak saja yang tak tahu.
saya akan tunggu sampai saya penat.
sampai awak nampak wujudnya seorang saya.

saya tunggu.

Rabu, 1 Jun 2011

lama tak nampak.

"Hai, lama tak nampak! sibok ah konon...citt!"

dulu aku fikir, habis je belajar dah boleh goyang kaki sambil tengok juvana. tak pon cikai2 tengok katun upin-ipin. tapi biasanya kalau katun2 ni, diorang yang tengok aku. heh. rupanya dunia kerja cuma indah kabar dari rupa. sibok yang amat. nak kejar due date. nak settle itu, settle ini. belom kalau keja salah, lepas tu kena marah. tak tahu buat, tak tahu nak tanya siapa pulak. haihhh.

aku fikir, aku nak bukak company sendiri ah. siapa nak join.

dulu aku ada cita2 nak jadi pemandu bas sekolah. bawak budak2 pegi sekolah. hon2. haha. bukanlah tepengaruh dengan geng bas sekolah. tapi memang aku ada cita2 itu. dan bila libatkan diri dengan palapes, aku dah mula ada cita2 nak bawak trak 3 tan pulak. havoc tu!

tapi lori aku tak minat ah. tak mesra.

ok apa lagi hapdet dari aku?

dunia kerja. biasa.
dunia sosial. juga biasa.

alah, semua biasa ah. the boring kikin. normal.

oh ya. semalam aku ada terfikir nak carik boypren. bunyi macam carik ikan kat pasar. haah. bukan desperate. cuma...ntah. kadang2 kalau kita terlalu biasa dengan kehidupan biasa kita, sesekali kita nak menukar angin pulak ah kan. aku tak mintak banyak. cukup dia pandai bawak keta je. gua letih ah drive. heh.

tapi itu semalam ah. untuk hari ni, aku tak rasa dah. bersyukur diri masih sorang. tak perlu fikir perihal orang lain. wahai jodoh saya, tunggu dulu ya. saya tak sedia lagi nak jumpa awak. tunggu!

dunia tanpa ragam, memang tak sah.

kalau masa belajar, kita mahu bekerja.
kalau sudah kerja, kita mahu kembali belajar.
dasar manusia.

lupa bersyukur.

tapi apa2 pon. teruskan hidup kita yang mana mampu. insyaALLAH. Tuhan selalu ada sama dengan kita.

niat nak habiskan projek juga semakin tergendala. due date dah banyak kali langgar. macammana ni. maaf. aku masih belom sesuaikan diri dengan masa kerja aku, masa sosial aku. ya aku belom tahu merancang. insyaALLAH aku akan cuba ubah. susun balik jadual.

dan setakat hari ini, semua nya masih di dalam kawalan. cuba suasana di tempat keja sedikit kelam dengan aku yang kabut, heh elok sangat ah tu...
budak2 ofis pon ok2 belaka. ramai budak um jugak kat sini hah.

heh lupa. khidmat aku di palapes sudah pon aku tamatkan 29 mei yang lepas. latihan menembak sebagai penamat latihan aku. walau bukan secara rasmi. tapi aku nak tamatkan juga. jiwa aku dah dicalari kat situ. lain tak ada apa. jadi aku hentikan khidmat aku. moga semua orang gembira.

yeay!
saya sudah jadi sivilian.
tapi perasaan nak lapor unit, ada jugak sebenarnya. rizal dengan mekna punya hal. tapi tak apalah. tangguh dulu.


gila entri tertangguh. aku karang benda ni dari waktu lunch tadi. sampai sekarang. dah ah. nak balik dulu.

da!


Rabu, 11 Mei 2011

dan terima kaseh...


alhamdulillah hari ini hari last exam. nampaknya tak berapa nak eksited atas sebab-sebab yang tertentu. susah nak bagitahu kat sini. cumanya tinggal esok dan lusa kelibat aku akan ada kat kolej kelima ni. tapi esok pun dah ada plan. lusa pulak cuma datang sekejab sebab ambil barang, bersihkan bilik.

okay, aku berat hati.

meninggalkan kolej, maknanya meninggalkan...
heh. itu lagi satu hal. hal yang tak pernah sudah. tapi tak apalah, kalau Tuhan mahu aku lupakan dia seiring dengan pemergian aku dari kolej ni, aku terima. insyaALLAH aku boleh.

isnin depan aku dah mula keja. kat kuchai lama. dekat je dengan UM. kalau ada sesapa nak lepak- lepak lagi pon boleh. kalau aku tak penat keja ah kan.

apa2pon terima kaseh untuk segalanya.
untuk segala motivasi.
untuk segala penaik semangat.
untuk segalanya.

kalau ada sumur di ladang, boleh saya menumpang mandi
kalau ada jodoh, kita jumpa lagi.

haha

Isnin, 9 Mei 2011

canggung.


setelah sebulan lebih. akhirnya aku reactivate semula fesbuk aku. atas sebab apa, tiada.
cuma cuba buang semua gambar tapi takut pulak tak ada bekap. jadi aku private kan semua sekali.

canggung.
haah. rasa macam tak tahu nak buat apa dengan fesbuk. dan2 aku mula fikir, apa agaknya yang budak2 ni buat kalau ngadap fesbuk 24/7?

ha, dulu aku macam tu lah. segalanya fesbuk. tapi bila dah lebih sebulan tinggalkan. gamaknya ia bagi impak positif untuk aku. mudah- mudahan ianya berpanjangan. aku fikir mahu deactivate semula.

ekceli aku bukak fesbuk semula cuma nak kasi tahu yang aku sudah tak banyak hari lagi duduk di kolej kelima. sudah mahu dihalau keluar.

itu saja.

Isnin, 2 Mei 2011

mana ethic nya kalau time periksa ethics pon kau meniru?


sakit hati pulak bila teringat.(periksa kecik ethics dulu2)

punyalah penat aku membaca, menghafal.
bila masa periksa kecik itu hari, sedap je diorang meniru depan mata aku. siap kasi keluar notes lagi. aku ulang ya, noteS!

periksa ethics kot. agak2 lah kalau kau tak baca malam tadi pon. aku baca kot. bagilah adil sikit.
tapi wadehel, kira ramai jugak yang buat macam tu sebenarnya. aku tahu ah sebab dalam aku tengah mengingat2 itu, aku pandang sekeliling kot. dah aku duduk paling atas, konfem ah semua aku nampak. sebijik2 kau meniru. pergh, sedap betul!

jadinya, bila markah periksa tu keluar. aku dah bolayan. tak tahu mana asli, mana tak.
logiknya, kau punya markah periksa kecik tu penuh sekalipun, Tuhan tahu yang mana satu usaha kan. Tuhan tahu itu.

mana letaknya nilai etika manusia itu kalau masa periksa etika pon kau mampu meniru?
memang tak ada etika!

celaka.

Selasa, 26 April 2011

hug a friend day!










hari ini, 26 April 2011. pagi tadi baru aku tahu ini hari adalah hari Hug a Friend Day. hari peluk2 ah lebih kurang bunyi dia. tapi aku bukan biasa sangat dengan peluk2 bagai ini sebenarnya. aku kool kot. apedehal nak peluk2 kan. haha. by the way, gambar2 ni semua dari kamera paijah. aku tolong edit je.

saja buat kenang-kenangan kat sini. mana tahu esok lusa boleh ingat2 time studi2 kat um ni kan. buat rindu2.

gambar atas tu bersempena dengan juki yang tangannya patah. nak kena operate kamis ni. dan nasib kitorang datang cepat. sebabnya dia nak kena pindah ke hospital sg buloh. dia ni kelakar. takut jarum punya orang. tak tahu ah macammana nak cakap bila dia nak operate nanti. katanya nak suruh dokter pengsankan 15 jam. haha. cait, padahal operate taklah lama maana. ini semua gara2 takut time operate tersedar lah tu. juki juki.

apa2 pon. selamat untuk semua.

Sabtu, 23 April 2011

tiada duka yang abadi

lama aku fikir.
lama aku diam.

Tiada duka yang abadi di dunia
Tiada sepi merangkaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiringi
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rembulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

insyaALLAH. Tuhan akan selalu ada untuk kita.

Selasa, 19 April 2011

loves me or let me go.

aku syak, aku suka dia.
semua rasa2 tu dah mula bercambah bila tiap kali aku dengan dia bertembung secara sengaja atau pon tidak. kehidupan di kolej yang sama buatkan kebarangkalian aku dengan dia untuk bertembung bertambah banyak. aku dah try jaga tepi kain aku saja. tapi tiap kali aku mula dengan visi baru, tiap kali itu jugak ahh dia muncul depan mata aku.

biasanya suka2 macam itu akan hilang bila aku bangun pagi besoknya.
tapi lain pulak yang jadi. tiap kali bangun pagi, masih dia. masih. siap mimpi2. aku tak faham ah.

aku dengan dia tak berjodoh.
kenapa nak tembungkan kami tiap kali.

makin lama makin aku tak sabar nak kena halau dari kolej ni. biar kami jauh. senang sikit barang kali. mudah saja nak lupakan dia nanti.

lelaki,
tahu tak saat kau bertembung dengan sang wanita, saat itu bisa mencambahkan rasa dalam hati sang wanita. bukan perasan. bukan. itu rasa. wanita ini penuh dengan rasa. bilamana makin kerap bertembung, rasa itu akan bercambah dengan cepat. jadi, tolong. tolong jangan biarkan kita bertembung. aku taknak rasa itu.

seriusli aku taknak.
kau dengan aku gila berbeza. sangat.

aku takkan boleh masuk dengan kawan2 kau, dan aku tahu kau juga begitu. kita berbeza.
dan aku tahu KITA itu takkan. takkan.

jadi aku minta tolong. jangan muncul depan aku lagi.
kau dah macam dadah dalam hidup aku, tahu?
kau dah macam ais dalam airmilo aku, tahu?
kau dah macam tuna dalam roti aku, tahu?
kau dah macam...

tolonglah. jangan buat aku macam ni.
suka aku, atau kau boleh pergi. pilih mana saja sementara kau punya peluang.

aku dah buat part aku.
aku dah tutup fesbuk aku. supaya aku tak nampak kau dah.
aku dah tak pergi makan kat dm. taknak jumpa kau dah.
aku dah cuba elakkan bertembung dengan kau. aku jalan laju je pergi ke kereta aku. tak mahu toleh2. aku dah buat.

sekarang cuma tunggu aku keluar dari kolej je.
TIGA minggu saja lagi. TIGA.

sabar sikit.

Ahad, 17 April 2011

doakan.

gambar ni time meeting opk tahun lepas. havoc. berlakon lebih je. tapi ini projek paling aku suka. berjaya atau tidak nya projek ini bergantung kepada pencapaian palapes intek 31. kalau mereka berjaya, maknakata kami berjaya.

ini adalah minggu2 terakhir sebelum periksa bermula. hujung bulan ini paper pertama aku. dalam menuju ke hari itu, aku akan sibuk. sekarang blog merupakan satu2nya dunia sosial aku. dan aku akan lupakan ini juga bermula minggu depan.

aku minta didoakan berjaya untuk aku punya periksa nanti.

habis paper 10 may. akan terus kemas barang dan dihalau keluar dari kolej kelima. 16 may aku akan mula bekerja.

sebelum itu, doakan aku sepanjang peperiksaan aku ok. 28/4,29/4,3/5,4/5,5/5,10/5.

Selasa, 12 April 2011

bahagia kerana apa?

mahu saja aku jeritkan.
mahu saja aku laungkan.
betapa sekarang aku bahagia.
bahagia yang tak bisa diungkapkan dengan kata.

terima kaseh.
terima kaseh.
terima kaseh atas segala.

aku bahagia kerana manusia di sekeliling aku.
yang selalu ada. tak kira masa.
langsung atau tak.

ya. sebab kamu.
kamu dan kamu.

p/s: aku mahu belanja kek. tanda terima kaseh.

Sabtu, 9 April 2011

kucar-kacir final year!

boleh tahan lama jugak ah tak hapdet kan. something missing in here. ekceli banyak kali dah bukak-tutup blog ni. tulis sikit, terustutup. jadinya draft banyak gila. nak publish rasa ta berkualiti ah pulak. lagipon tak ada orang tanya pon,'kenapa aku tak apdet blog. jadi apa nak kesah?'

hari2 periksa nak dekat dah. hujung bulan ni ak ada 2 paper.lepas tu sambung awal bulan mei pulak. last paper aku 10 may. lepas tu nak kena berpeluh kemas barang sebab bakal dihalau keluar dari kolej pulak. 16 may pulak aku masuk kerja. doakan aku bersemangat tinggi ya masa itu. insyaALLAH. aku kerja tak jauh. kuchai lama je. 9-6. malam boleh lepak-makan-minum-tengokbola segala bagai lagi.

minggu2 assignment aku yang melambak gila dah hampir habis. sekarang aku tengah berpeluh-hilang idea nak buat video presentation untuk rabu depan. jurnal kembara kamisnya. lepas tu, DONE! habis segala bagai assignment. moga2 semuanya benar2 habis.

erm...nak tanya ah.
ada sesapa rindu aku tak?

sebab aku rindu.

ok sekarang boleh tolong gelakkan aku. aku dah pandai rindu2an. ekceli, ada sesorang dalam kepala otak aku tengah berlari2. aku syak dia ni budak sukan. sebab suka lari. dan dia jugak hampir jadi pencuri yang berjaya juga. nak curi hati aku.

hish. sayangnya, cari teman sekarang bukan tujuan hidup aku. tiada misi ke situ.
aku nak habiskan periksa. kerja. gaji pertama bagi puan mama. kumpul duit beli rumah.

lepas tu baru fikir.
itupun kalau puan mama masih tak ada calon untuk aku, then baru aku pergi cari sendiri. mungkin 5 tahun dari sekarang. sesiapa kosong masa tu boleh cari aku.

ok gila. lupakan hal remeh tu. tadi aku stuck masa buat video. tak ada idea. nak tanya kawan2, semua sibok dengan tesis lah, tidor lah, kerja lah. tensi siot. itu yang membawa aku pergi basuh kereta. ingat nak hantar kedai je, ale2 pergi basuh sendiri sebab fikir duit kian susut.dari basuh keta, baik aku pergi makan.

oh ya. aku masih on diet. TIDAK untuk nasi sudah bakal masuk minggu keempat, ahad esok ni. sama jugak dengan fesbuk aku. rindu pulak aku rasa. bukan rindu kat fesbuk. rindu kat orangdalam fesbuk. ya. orang.

senyum.




terima kaseh jadikan hidup saya lebih bermakna.
even kita tak pernah berbual mesra.
tapi saya tahu.
kalau ada jodoh tak ke mana.
Tuhan itu Maha Tahu.

one-sided crush is wonderful, you know?
it is not THAT sarcastic.

biarkan saya sukakan kamu.
esok atau lusa, bila saya penat, saya sendiri akan berhenti.
saya taknak kamu tahu.
biar saya sedih sendiri.

dandan lagu Ketika Cinta main kat laptop aku ni kan. suka hati je nak jadi soundtrack entri aku. dan lagi, aku sebenarnya dalam proses nak siapkan projek aku. projek 1, 80%. projek 2, 50%. keduanya on progress. aku multitask kan dua2. nak siapkan dalam masa yang sama lah konon.

TAPI. oleh sebab kunci2 papan kekunci aku biol. bayangkan huruf E, D, C tak boleh tekan? dan itu menurunkan kadar efektif aku memainkan jari2 aku ke papan ni ha. nasib kadang aku tepuk2 manja je. kalau aku tumbuk, tak tahu ah kunci apa lagi yang tak boleh nak tekan. haishhh.
jadi projek2 sedikit terbengkalai. habis periksa baru aku sambung.

aku tak makan tengahari lagi ni. semalam pon makan roti jala dengan pulut panggang je. breakfast aku tak sempat. sibok. ah tensi. bila video ni nak siap nih. idea, tolong lah!

oh baru teringat. kebelakangan ni parking kat fek aku sedikit menyakitkan hati. pusing setengah jam baru dapat parking. dah macam midvalley. apahal pak guard tak check pon sticker sekarang. bahagia je budak 1st & 2nd year bawak keta. haram J. lepas tu, nak tanya. bukankah parking kat fek akaun, untuk budak akaun? apahal budak engine tumpang? budak ekonomi tumpang? budak pendidikan tumpang?

habis budak akaun nak parking mana?
lepas tu yang main block keta, itu memang tak boleh blah!

kot iyapon. cubalah berbudi. tinggalkan lah nombor kau kalau kau nak block keta orang pon, itu kan lebih bersopan. tapi jangan bila call, kau taknak angkat pulak kan. memang kena maki ah jawabnya. (aku pon dah start buat iklan kat a4 paper. esok2 bole ah block keta orang pulak!)

sem ini aku last kat kolej kediaman kelima.
moga segala kenangan manis kat sini menjadi kenangan yang bisa aku kenang bila aku bosan2 nanti. nanti before aku kena halau dari kolej ni,aku buat entri ya. tolong ingatkan aku.

senyum manis.

tiba-tiba mati bila aku teringat movie yang aku tengok semalam. DILARANG MASUK. bagus sebab berjaya buat aku tutup muka masa tengok. nasib sikit je orang tengok semalam. gelap pulak kan. nasib. menggeletar badan weh. tapi overall tak ada ah takut sangat. kira ok ah. mesej tu sampai. next week keluar SENJAKALA pulak. lelaki kegilaan aku berlakon. haah. ZA. tapi slack sebab heroin dia LJ. ah.

sekarang tengah berkumandang lagu Haven't met you yet. haha.
haha.

masalahnya aku dah jumpa.

Sabtu, 26 Mac 2011

earth hour






bersama menutup lampu malam tadi, bukan menyahut seruan kerajaan. tapi bersama cuba selamatkan Bumi. mungkin masih ramai yang tak faham. atau tak tahu. atau sengaja buat tak tahu.

rumah aku rumah pertama yang matikan lampu semalam tepat 830, ikut jam telefon adik aku. makcik aku rumah sebelah ikut padam lampu 10 minit kemudian. jiran sebelah lagi ikut padam lampu 30 minit kemudian. mungkin bunyinya agak kelakar.

aku rasa diorang lupa. tapi tak apalah, asalkan kau padam lampu cukup sejam, itu dah memadai. even kau padam lampu lewat daripada 830 malam pon. yang penting niat tu apa ya kawan2, makcik2.

yang aku bengang sebenarnya, tengah kitorang dok sembang2 dalam gelap semalam, ada lah seorang makcik ni datang rumah aku. biasalah, rumah public figure memang begini. tiap masa ada saja yang mahu melawat. makcik ni lah yang cakap kami ni mengikut seruan kerajaan.

hello, makcik. tak tahu ke earth hour tu apa?
nasib lah gelap kan. aku tak nampak muka dia. nasib.

yang pasti semalam aku dah membantu selamatkan Bumi. even banyak gila nyamuk semalam.

Khamis, 24 Mac 2011

tahniah.mengandung.fesbuk.

hari ini banyak benda jadi.

aku bangun pagi.
pergi kelas.
pergi interview.
then pergi kelas semula.
then pergi interview semula.

dan tahniah sebab audit firm itu sudah terima aku. so kiranya tadi aku macam ada date dengan aku punya future employer lah. bersyukur aku. alhamdulillah. segalanya nampak tersusun sekarang. Tuhan masih mahu bantu aku. berita ini juga sudah aku khabarkan ke puan mama dan incik ayah. semua nya ok. berada dalam aliran akauntan ok. berada dalam aliran anak ketiga juga ok.

alhamdulillah.

semuga ada lebih banyak kebaikan.

sebenarnya aku fikir, habis sahaja peperiksaan akhir sem ini, aku mahu bercuti memandangkan si ibu mengandung palapes ni pon dah nak bersalin, ingat nak menapak2 jugak ah ke terengganu. wah. itu baru betul cuti. kan. tapi, macam biasalah. kita merancang, Tuhan yang menentukan segala. aku konfem mula intern dua hari selepas aku habis exam. memang alamat lah kan. tak dapat nak ke mana pon.

sori ya ibu mengandung. tak dapat nak celebrate kau bersalin. haha.

ok. masuk hari ini sudah dua hari aku deactivate fesbuk. serius rasa janggal gila. macam tak tahu nak buat apa. tapi tak apa lah. tengok adik aku yang main fesbuk pon dah kira ok ah kan. dan yang paling pening, aku tak tahu dah macammana nak berhubung dengan kawan2 aku yang lain. ah gila. fesbuk ni macam dadah pulak aku rasa. susah betul nak hilangkan gian dia.

tapi tak apa. aku cuba.
cukup sebulan. kira ok ah kan.

macam orang nak berhenti merokok. man-man orang kata kan.
tapi apalah fesbuk nak dikaitkan dengan rokok. kacang je fesbuk ni nak ditinggalkan. deactivate sudah. kalau rokok macammna pulak kan.

ok. itu saja untuk hari ini. sesiapa rindukan aku kat fesbuk boleh lah email gua ok. tak pon line celcom gua still menanti. haha.

Rabu, 23 Mac 2011

luahan hati yang tak terluah.

banyak kali dalam hidup memang kita tak boleh nak jangka apa yang akan berlaku pada masa depan kita. incik ayah penah cakap, kalau bukan kita yang corakkan masa depan kita, siapa lagi?

ibu ayah sepatutnya cuma sebagai pemerhati. atau lebih jelas sebagai raja dan permaisuri yang turut sama dalam kapal yang kita bawa. ya. kita sepatutnya jadi nakhoda pada kapal kita sendiri. kapal itu kau namakanlah sendiri. aku sudah punya nama. biar ianya rahsia. apa yang pasti ianya bukan jentayu. itu kapal milik merong mahasiswa. haha.

jujur aku punya banyak masalah dalaman yang aku sembunyikan. sembunyikan dalam hati aku dalam- dalam. aku tak mahu aku jadi manusia yang dikasihankan. merintih meratap nasib badan. aku tak mahu. biar orang nampak aku bersahaja. biar orang nampak aku seperti tidak punya rasa. tak apa. aku dah tak kesah.

bukan aku mahu lari dari sekian masalah, cuma aku harapkan ianya akan berlalu seperti air di sungai. mengalir tak henti. jadi aku harap setiap butir masalah aku juga begitu.

untuk sekian kalinya, aku mahu biarkan hidup aku berjalan seperti biasa. seperti tiada apa. tunaikan tanggungjawab sebagai seorang pelajar, sebagai seorang anak dan sebagai seorang kawan. masalah hati aku, aku tolak tepi. tolak-setolak-tolaknya.

aku cuma cepat2 habis belajar dan keluar dari sini. 4 tahun aku hidup seperti orang asing. serius, aku dah tak tahan. aku mahu keluar. dunia sosial ini bukan dunia aku. sudah aku khabarkan pada puan mama dan incik ayah, ucap mereka cuma SABAR. ya, aku tahu itulah satu2 nya perkataan yang akan diucap sekian kali apabila sudah tiada perkataan lain yang mampu diucapkan.

hari ini, aku sudah rasakan aura2 perubahan. ya, sekarang aku suka berubah. berubah daripada sesuatu kepada sesuatu. harap Tuhan bersama aku. segala rasa hati aku, cuma Tuhan yang tahu. Yang Maha Esa, Yang Maha Satu.

tugas aku cuma pamerkan senyum mesra. jalani hidup dengan riang tawa.
bukan palsu, aku cuba jujur. aku cuba.

tapi apa yang pasti, masih ada sesuatu dalam hati aku yang aku mahu adukan. cumanya, aku tak tahu pada siapa yang patut aku adukan. aku harap ada manusia yang mampu pinjamkan telinganya seminit dua. pinjamkan senyumnya sebaris ceria.

doakan aku berjaya dalam apa jua segala.



p/s:
aku sudah tak makan nasi.
aku sudah biasakan senyum.
aku sudah deactivate fesbuk.
aku sudah pakai high heels.
aku sudah tukar alamat email.
aku sudah pergi interview.
aku sudah tukar break pad kereta.

Isnin, 28 Februari 2011

kenapa 29?

kalau dulu, nak kata sayang intek ni memang susah ah. haru lah. tiap kali jumpa mesti masalah. puak lah. tak kerjasama lah. kau kutuk aku, aku pon begitu. aku menyampah kau, kau pon begitu. aku buat kerja kau. settle. kerja kau tak siap? tanggung ah!

macam-macam.
kalau nak dibuat list mahunya 8 entri pon tak siap.

tapi sejak dua tiga menjak dah bersara dari intek ni. mulalah gatal nak rindu-rindu. lama tak jumpa lah. lama tak gosip lah. bila nak tunang lah. bila nak kahwin lah. bila nak bersalinlah. macam- macam event ditunggu dengan harapan jumpa balik syaiton2 intek ni. haha.

biar aku hapdet sikit gosip2 dalam 29 ni ya.
1. kahwen.
2. graduasi
3. tunang.
4. lapor.
5. kapten.
6. duit.

kurang lebih macam itulah bab dia. aku fikir nak buat satu novel ah pasal 29 ni. amacam? ada bran? sekurangnya nanti kalau tak ada orang nak beli, aku paksa ah korang beli jugak kan. sonang. masyuk pon masyuk. ok, aku dah tahu lepas grad nak buat apa. buat novel tajuknya 29!

walau apa pon, barang yang lama jangan dikenang. kan. looking forward bak kata rodi. jadi aku fikir, semua pon dah tak ingat bab puak2 bermulut jahat. jeling-menjeling semua. sebab aku tahu semua pon rindukan 29 ni. kan? kan? hek eleh, nak sorok2 apadahal?

kalau korang taknak tunjuk pon, Tuhan tahu dalam hati tu apa adanya. kan.

jadi untuk tambah mencelakakan hati korang yang taknak mengaku rindu 29 tu. aku nak cerita. tadi kitorang buat reunion kecik2. dah nama pon kecik kan. jadi yang datang pon tak sampai ah 29 orang. cukup2 makan je jumlahnya. tapi bukan ah 29. ya bukan. sebab kau tak datang. siapa? KAU lah! ha, KAU! eh eh buat tak tahu pulak.

watak utama, mestilah aku.
watak kurang utama: naim, kumi, topik, hasim, pojan, ejad, ruz, cik mun, cp, ikhwan, rodi.
watak dianaktirikan: khalid, hafizamer, mael

mungkin ada lagi. tapi masa tu watak utama aka aku tak sampai lagi kot. jadi jangan keciwa. bagitahu saja jika kau ada. gua boleh hapdet bila2 masa.

ah lupa pulak nak kasi tahu. kitorang berkumpul sebab apa?
sebab MIEX. perkampungan perang yang tak berapa nak perang. survival village yang tak berapa nak survival. itu yang kitorang pon senang-lenang suka hati melepak kat situ. aman macam dalam taman botani. haah. taman botani.

satu yang aku boleh konklusikan di sini. MIEX tahun 2011 gagal. senior intek 30 gagal. jual berger je lulus. itupon pasal dah tak ada makanan lain dah kat situ. pelanggan2 diorang 91% adalah palapes sendiri aku rasa.

ah fedap
syukur aku tersenarai dalam intek 29.
bukan nak bangga ah.
tapi memang aku BANGGA.
korang tak? itu korang punya pasal. aku bangga. fullstop.

tapi terima kaseh lah sebab jadikan projek ni macam tempat kitorang punya reunion. insyaALLAH, tahun akan2 datang juga begitu. kalau tak MIEX, rumah terbuka mess pon ok. tapi satu yang aku yakin, jika jumpa balik semua syaiton2 29 ni, aku gerenti satu je. kitorang tak gaduh dah. gurau2 manja macam tu je lah. kan manja?

ala, mana nak gaduhnya. isu pon tak ada ha. silap2 bila jumpa nanti, kau bila nak kahwin? atau bahasa lebih amannya, aku teringin nak makan nasi minyak kau ni. macam tu lah. aku yakin. atau paling kejamnya, weh duit aku mana?. erk.

agak2 sikit. mana boleh kau nak pecahkan apa yang 29 ni dah bina. kami dah bina tembok yang paling teguh binaannya. siap welding. siap cat cantik punya. klasik tak klasik, kami2 je yang tahu. maksud aku kat sini, walau apa pon yang jadi, intek lain takkan sama dengan 29. even kau nampak intek lain seakan serupa atau menyerupai 29. sila benamkan biji mata ke jus mangga ya. benda2 menyerupai ni tidak akan sama sekali berlaku.

itu sebab namanya 29. kalau dah nama intek lain. contohnya 30 ke, 31 ke, 32 apatah lagi.
takkan sama. sebab ianya 29. dua-sembilan.

jadi bersyukurlah anda adalah 29. bukan 30 ke, 31 ke, 32 apatah lagi.
ok.




kenapa 29?
sebab budak ladies kitorang ada 29 orang.

eh betul ke 29?
aku rindu korang ni. ladies intek kita cuma 27 lah.

taklah. aku tak lupa. cuma aku tak jumpa kenapa 29. tensi ah!

p/s: siapa jumpa kenapa 29, kasi tahu aku cepat!

Ahad, 27 Februari 2011

Tuhan masih sayang.

baru sudah cuci luka. puan mama kata pakai CNI, luka cepat baik. contoh dah banyak. adikbradik aku suka luka. aku pon apa kurangnya. jadi CNI memang terbaik ah saat2 luka tengah basah2 lecak macam ni kan.

kejab aku tengok tangan aku balik.
wah!
dah kering.

tapi serius sakit gila masa letak benda alah CNI ni tadi. btw, entri aku macam promo kan CNI tak? sebenarnya korang tahu tak CNI ni apa? kejab eh aku bacakan nama penuh dia. CNI Nutrimoist. heh, dia memang tak ada nama lain. sesiapa luka nanti, boleh mintak kat aku ok. tapi percuma tu tidak lah. paling murah pon, kau kena nyanyikan satu lagu dekat aku dengan gitar. akustika lagi.

ini pon nasib makcik aku ada lagi krim ni. sebab aku punya entah mana. kali terakhir aku ingat, aku bagi eji sebab dia eksiden dulu. tapi aku rasa itupon dah nak habis. untuk pengetahuan korang jugak, harga CNI ni mencecah 45 hengget. korang pergi je farmasi. tanya krim CNI. konfem dia bagi.

kejab aku tengok tangan aku.
wah!
dah keluar air.

itu petanda baik. dengan kuasa Allah, esok lusa baik lah. aminn.

cuma aku terfikir ah kan. banyak kali dah aku eksiden. apa agaknya yang Tuhan nak kasi tahu sama aku? aku lambat sikit, aku tahu. tapi aku cuba fikir. iyalah, manusia mana tak banyak dosa. mungkin Tuhan mahu bantu aku insafkan dosa2 aku. mungkin Tuhan mahu bantu aku dengan berikan aku peluang kedua.

aku yakin Tuhan masih sayangkan aku.
aku juga begitu.

insyaALLAH, selagi terdaya. aku cuba. aku akan benar2 cuba. aku tahu Tuhan selalu bersama aku. dengan adanya famili aku. kawan2 yang aku suka. aku akan cuba.

aku takkan sia2 kan peluang ini. aku cuba.