Rabu, 12 Januari 2011

cukup- cukup lah.

semua orang pon akan katakan yang dirinya adalah yang terBETUL sekali.
tiada siapa yang mengaku dia adalah TAHIK.

kan.

jadi untuk apa sebenarnya erti kebenaran?

jika kau memang tak mahu dengar.
jika kau memang tak mahu tahu.
jika kau memang dah tak sudi.

putuskan saja silaturrahim itu.
putuskan segala.

sebab tiada siapa diantara kita yang sudi merendahkan hati dan mengaku kesilapan diri. aku teringat puan mama pernah kata, 'biar orang buat kita, jangan kita buat orang!'

terima kaseh, puan mama.
sampai dinihari, kata2 itu aku letak dalam kepala. tak bagi keluar.

mungkin pada pandangan mata kau, aku dah pon dipengaruhi. kepala hotak aku dah diracuni. oleh kata2 bangsat manusia sejenis yang kau paling benci. yang kau paling hindari. aku nak tahu juga atas sebab apa kau membenci dan menghindari manusia sejenis itu. bagi aku kalau asyik dengar dari pihak kau dan abaikan pihak manusia sejenis itu, tak adillah kan. jadi mari kita dengar keduanya. kau dan manusia sejenis itu.

kau dan manusia sejenis itu perlu diberi hak yang setara. sebab perlu diingat, dunia ini kita bersama yang punya. tak perlulah kau nak matikan nilainya manusia sejenis ini. dia juga ada hak.

macam yang aku cakap tadi, tak ada guna kebenaran kalau kau tak mahu buka telinga dengar dari sisi manusia sejenis itu. tak ada guna. dan tak ada nilai.

terus saja kau mahu menghukum.
kau siapa?
SIAPA?

kenapa tak biar Tuhan saja yang membalasnya?

tak perlulah kau yang tarik muka.
tak perlulah kau yang nak balas segala.

aku bukan mahu berlagak baik atau buta alam seperti tiada apa. tapi semua manusia diberi hak yang sama untuk hidup. jika hari ini kita disakiti manusia sejenis itu. dan esok, kita pula sakiti dia?

dapat apa?
puas hati?
selepas itu?

weh, kalau dapat duit tak apa lah jugak. berbaloi2 membenci orang dan dapat duit, bukan?
tapi nyatanya, tidak.

apa lah salahnya panjatkan saja doa agar Tuhan ubahkan dia. dan perbaiki diri kita. sebab kita ini pon bukannya baik sangat. sama saja. kalau sudah namanya manusia. tak usahlah berkobar kata kau adalah yang terbaik. tak boleh langsung dikritik. manusia is manusia. norma nya memang begitu.

dan jangan sebab benda2 begini, nilai diri kita diperkotak- katikkan. memang kadang2 aku memang nampak ambik mudah, tapi tak. kalau sekali kau hilangkan rasa percaya aku, memang aku akan ingat sampai mati. tapi kalau kau hilangkan rasa percaya aku berSEBAB. dan sebab itu adalah kerna sifat jelek aku. aku terima. kamonlah. memang susah nak terima keburukan diri. tapi sama2 lah kita cuba. aku tak mahu mencari musuh. apatah lagi memutuskan silaturrahim. aku taknak bila mana aku mati nanti, tiada siapa ziarah kubur aku. nauzubillah minzalik. aku tak mahu.

jadi, bilamana ada ruang dan waktu. aku menyusun sepuluh jari aku, memohon maaf jika ada salah dan silap. aku, kau dan manusia sejenis itu tak mahu segala nya berpanjangan. cukup2 lah kabarkan pada dunia akan kejelekan kau pada dia. cukuplah2 kabarkan pada dunia betapa bangsatnya dia. cukup2 lah segala. aman sajalah semua. jangan ditambah lagi luka kau dan dia.

jika kau tak mahu berdiskusi. baik diam. tak usah bicara apa pon. kalau itu yang kau rasa terbaik. kau memang bijak. jadi teruskan. jika dikata salahpon. aku yang akan kau hamburkan amarah. jadi apa guna?

tiada kan?

terpulang. cuma jangan dibuka pekung di dada. ingat bahawa dia juga salah seorang dari kita. kau maki dia, maknakata kau maki kita.

full stop.

pesan aku: aku mungkin tak bijak. tapi aku ada rasa!

1 ulasan:

  1. kdg2 bila kita jauh..kita slalu teringat kat pesan2 org tua kan..nurul ske kat pesanan tu "biar orang buat kt nak..kt jgn sesekali bt kat org"..xde sape yg bnr n xtaw sape yg salah..spatah kata kin,semua nak diri mnjadi yg benar kan smpai menutup ksilapan sndiri..hehe..apa yg penting..kt knl diri kt..^_^

    BalasPadam

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.