Selasa, 25 Januari 2011

jatuh di bawah roda.

ada masanya aku rasa aku sakit sangat.
oh rupanya aku jatuh!

bila fikir2 balik, apalah masalahnya sampai jatuh macam ni sekali. kalau nak diikutkan, perjalanan drama hidup kau lancar saja. tiada apa yang nak dibimbangkan. tiada peperangan yang nak dikuatirkan. jadi apa masalahnya?

kau tengok gambar aku kat atas tu. lebih kurangnya, aku jatuh dari atas pokok itu. cuba korang bayangkan sakitnya macammana. walau nampak pokok itu punya dahan sangat rendah, tapi tetap sakitnya terasa di tulang. silap2 boleh lumpuh.

ok. ayat aku dah macam harem.

masih ingat yang mana hidup kita macam roda?
ya. aku sedang hampir berada di bawah. hampir berlanyak sama tanah. hampir lunyai.

aku minta, Ya ALLAH.
tetapkan aku di sini atau naikkan aku segera mungkin.

atau Kau memang mahu menjadikan aku di bawah?
supaya merasa betapa peritnya hidup?
supaya merasa sedikit bersyukur?

kalau itu, aku terima.
biarkan aku di bawah.

memang nyata hidup tak selalunya indah. hari ini mungkin aku dah buat silap besar bilamana cuba2 untuk pentingkan diri. cuba2 untuk hanya fikirkan diri sendiri. aku tahu kadang2 aku memang tak fikir panjang. tak fikir yang manusia lain juga punya hak. punya kepentingan diri. lupa yang mana manusia juga kadang2 jatuhkan nilai kepentingan dia demi sesuatu. jadi kenapa aku mahu berkira?

pentingkan diri takkan bawa ke mana. aku tahu itu.

cuma untuk masa ini, biarkan aku tunaikan dendam. biar aku pentingkan diri seketika. sementara.
halalkan rasa pentingdiri aku ya. aku mohon.

tapi kiranya aku beruntung apa. saat aku hampir jatuh begini, aku tahu aku ada seseorang. dan dia tetap ada bila mana aku rasa aku perlukan dia. ok, aku dah cukup pentingkan diri. hanya cari dia bila perlu. hanya bila aku rasa aku susah. hanya bila aku rasa aku dah tak lalu nak hidup. hanya bila aku rasa aku hampir lunyai.

tapi dia tetap nak dengar tiap patah keluh aku.
terimakaseh.

aku tahu aku sudah hampir jatuh. tapi aku tahu, tangan aku sudah disambut dia di atas. terimakaseh sekali lagi. jadi kedudukan aku agak stabil sekarang. tak tahu sampai bila.

doakan aku kuat.
doakan dia kuat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.