Jumaat, 18 Februari 2011

silap tu!

aku terpanggil untuk menulis tentang ini.
bagaikan ada suara suruh aku tulis ah lebih kurang. padahal aku tengah buat assignment ni. alahai...memang tak boleh blah.

ada sorang budak fek aku kata, ibu bapa tiada hak untuk menentukan masa depan sang anak.
tiada hak.

duhai anak,
kau tahu tak betapa susah payahnya ibu kau lahirkan kau?
kau tahu tak betapa resah gelisahnya ayah kau nantikan kelahiran kau?
kau tahu tak betapa ibu dan ayah kau bersusah payah membesarkan kau?
men-sekolah-kan kau sampai kau dah masuk menara gading sekarang ni.
sampai kau dah boleh mempersoalkan hak mereka dalam hidup kau.

dan tambah lagi, yang bagi kau duit belanja sehari-hari.
yang anta-ambik kau ke/dari sekolah.
itu kau kata tiada hak?
oh mungkin lebih tinggi sekolah, lebih bodoh jadinya kau!

mengucap lah banyak sikit.
nilainya mereka dalam hidup kita tak terkira.
haknya mereka dalam hidup kita adalah sampai kita mati!

aku tak tahu ah kalau2 ibu ayah dia layan dia tak baik ke apa ke kan. tapi ibu ayah kot. janganlah bagitahu satu dunia yang kau tak gemar akan apa yang mereka lakukan pada kau. jangan. kalau2 mereka baca, alangkah sedihnya hati tua mereka nanti. aku mohon, jangan lukakan hati orang tua. aku tahu kau juga punya hati serupa aku. aku tahu.

jangan ya.

memang norma ibu ayah mahu yang terbaik untuk anak2 nya.
sila angkat tangan siapa2 yang masuk sekolah dulu, kena paksa dengan ayah suruh masuk kelas?
menangis-meraung-gila-meroyan pon, kau kena paksa juga masuk kelas kan. itu tandanya ayah kau nak kau ada asas belajar. dia nak kau jadi pandai. even sampai menara gading ni pon, aku dengar ada yang ayahnya tolong pilihkan bidang apa yang patut kau ambik. kan?

siap dah tolong pilihkan cita2 pon ada.
dah tolong pilihkan kerja apa.
dah tolong carikan suami.

begitu-begitu lah.

bukan apa. bagi aku, apa yang ibu ayah lakukan segalanya punya nilai positif dan negatif. tapi tak perlulah sampai kau katakan mereka yang beranakkan kau itu, tiada hak. mereka tetap punya segala hak apabila berkaitan dengan hidup kau. kalau tidak, awal- awal lagi bila dapat tahu ibu kau mengandungkan kau, ayah kau sudah sepak terajang ibu kau. supaya kau tidak punya hak untuk hidup. lahir ke dunia, apatah lagi kan.

kita sama2 masuk menara gading. jadi aku rasa, kita sama2 sudah boleh fikir.
jangan terlalu ke-anak2-an. jangan terlalu tersentap.

aku fikir, jika dibawa berbincang, semuanya pasti akan baik2 saja.
ibu ayah adalah satu- satunya pasangan manusia yang paling memahami anaknya.
setiap ibu ayah pasti akan memahami si anak.

mungkinlah ada ibu ayah yang silap. drama banyak kan sekarang kat televisi. tonton sajalah segala cerita yang hebat belaka memaparkan kisah hidup berkeluarga. mungkinlah pemikiran mereka agak terkebelakang. tapi mereka punya pengalaman. pengalaman yang tentu2 kita sebagai anak, belom ada.

cuba dibawa berbincang.

cuba.
cuba.
kita anak mereka.
dan mereka, ibu ayah kita.
aku yakin. mereka faham.

cuba ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.