Rabu, 17 November 2010

untuk aku, kau dan dia.

Wahai Wanita
Wanita yang berada di seluruh dunia
Tak kira bangsa, umur atau rupa
Oh asalkan kau Wanita

kalau kau orang pantas selari dengan kepantasan dunia tekno sekarang, pasti kau orang dah lihat video satu kapel buat drama kat tepi jalan di kota Kuala Lumpur. ya. budak melayu. ok, jangan mula mendiskriminasi bangsa. apa Datuk N kata? 1 Malaysia. oh itu budak Malaysia. Malaysia!

yang mana kita semua tahu apa agamanya. cuma tak tahu siapa makayah nya. banyak manusia menyalahkan makayah budak2 ni. tapi aku rasa yang salah bukan makayah mereka. macam biasa, salahkan empunya diri sudahh. mereka yang buat, apahal pulak mahu salahkan orang yang melahirkan dan membesarkan mereka?

tak adil bukan?

tapi kenyataannya, itu baru sedikit aktiviti sosi budak2 remaja sekarang yang terdedah. banyak lagi sebenarnya. cuma agak sedih ah bila benda2 macam ni jadi. nampak sangat jatuhnya moraliti insan dalam dunia ni. dan sebab benda2 macam ni jugak menambahkan sebab betapa tak perlunya kapel dalam realiti hidup sekarang.

kamonlah. wanita. kau bukan mati kalau tiada lelaki. lagi2 lelaki yang haprak macam dalam video itu. oh mungkin kerna chinta lah. tapi apalah sangat chinta kalau itu saja yang kau dapat. tanpa ikatan, kau sudah mahu bagi segala pada dia. apasal? tak boleh nak tunggu ada ikatan? yang sah! jangan salahkan lelaki dalam hal2 begini. kalau sudah disorongkan bantal, manalah mereka mahu menolak. kan. jadi kita sebagai wanita lah kena jaga. siapa lagi kalau bukan diri kita sendiri. sudah terlalu banyak kes2 sosi yang dihadapkan ke muka kita, ke telinga kita. sedarlah. maruah bukan boleh dijual beli, sayang.

mahalkan diri bak kata fynn jamal.

tak salah kalau kita kapel. memang aku tak gemar tapi siapa lah aku untuk tentukan hidup kau. hala tuju hidup kau. aku bukan siapa2. tapi cuba fikir, sekali kau kapel. kau bagi kekasih kau pegang tangan kau. lepas tu putus. kapel kali kedua, kau bagi pegang tangan lagi. kata kau, ini baru cinta sejati. yang dulu cuma monyet punya cinta. ok. tapi sudahnya aku dengar kau putus lagi. dan kini, aku dengar kau sudah punya cinta baru. normaliti bodoh manusia kapel, mesti pegang tangan. sudah berapa kali pegang tangan. sudah berapa kali putus. tapi apa2 pon kau tak dapat. lelaki berganti2 kau pegang. meh sini aku ingatkan, bukankah kau dan dia bukan muhrim? jadi pegang tangan itu termasuk dalam dosa bukan? aku mungkin kurang nampak tutup segala, tapi aku tahu yang mana itu dosa, yang mana itu pahala.

ok. sekarang kau sudah label aku naif. ya naif.
mungkin sebab aku pon tengah tak bercinta. jadi kau kata, aku memang suka kutuk2 manusia yang tengah bercinta ini. suka hati lah. tapi untuk pengetahuan, aku punya ramai kawan yang bercinta. aku tak ada hal. kau tanya mereka, aku tak ada paksa mereka putus segala. tapi pandailah kau jaga. janganlah asyik menyendeh sentiasa. kan. masyarakat pon meluat. kau ingat kau seorang yang bercinta? kamon lah, orang kahwen pon boleh berlagak selamba.

masih berbalik kepada video yang awal tadi, itu bukan setakat pegang tangan. kau peluk depan khalayak. siap cium pulak. takut sangat kau hilang kekasih kau. kekasih kau yang bangang tu pon kononnya marah sebab kau lebih pilih klcc dari dia. bodoh. 150 juta kali bodoh. aku tak tahu mahu maki macammana lagi. kau nampak macam budak sekolah. kekasih kau pon muka budak tepi jalan. maaf cakaplah, kau salah kalau kau takut hilang dia dan kau kata kau tak boleh hidup tanpa dia. kau salah. lelaki dik. bila2 masa dia boleh tinggalkan kau. lagi senang kau bagi, lagi senang dia tinggalkan kau.

dan semua lelaki pula nak wanita yang baik2 untuk dijadikan isteri. bila kau sudah bagi segala, kau fikir dia mahu ambil kau sebagai isteri? untuk ditunjukkan pada makayah dia? mahu diperkenalkan bagaimana?

"makayah, ini kekasih saya yang saya dah cium dia dikhalayak ramai di pavi malam hari tu. saya nak kahwen dengan dia!"

jika makayah kau masih punya agama, paling minimum dia akan halau kau dari rumah. dan maksimum, dia akan rodok pisau ke perut kau.

rasanya macam2 cara sudah dilakukan untuk membendung gejala sosi begini. gejala2 begini lah yang buatkan bertambahnya kes buang2 bayi sekarang. ah sudah, aku macam sudah mula mahu buat karangan fakta spm pulak. yang bertajuk gejala sosi. bangang. aku benci keadaan begini. aku rasa macam nak picit2 dua manusia dalam ini video.

itu sebab aku cukup takut kalau mahu kapel. lelaki mesti tak boleh terima kalau aku taknak itu-ini kan?
hahahaha. ini cepumas. tapi aku tahu masih banyak lelaki2 baik kat luar sana yang boleh diharap. tak apa. aku tunggu kamu.

*gelak*

mungkin wanita2 di luar sana takut jika tak ditunaikan permintaan2 bodoh sang kekasih, dirinya akan ditinggalkan terkapai2 keseorangan. ok mungkin kau tak bisa hidup sendiri. mungkin sudah terlalu biasa hidup dengan di sisi kau ada kekasih kau. ada lelaki. tak apa lah. kau katalah padanya yang kau tak mahu. jika dia mendesak. tak apa jika tinggalkan dia. tak apa. kalau sudah bukan jodoh kau. Tuhan kan ada. Tuhan itu Maha Tahu. Tahu segala.

"jom pegang tangan!"
"tak mahu. simpan untuk suami"
"kalau macam itu kita putus lah!"
"ok!"

dan biasanya lelaki akan kata, kalau tak boleh itu, tak boleh ini, pegang sikit pon tak boleh, untuk apa kita kapel?

hah. itulah maksud aku. nampak kan?
kapel tiada guna.
kalau benar lelaki itu mahukan kau, kasi tahu sama dia.

"Incik ayah sama Puan mama sudah tunggu di rumah. datanglah!"

sonang!
sudah lah dosa banyak akibat bergosip. lagi kau mahu tambahkan dengan kapel. fikirlah. kau budak universiti kan?
lagipun kau takkan sunyi dengan hanya kau tidak punya kekasih.
kau takkan sunyi. kau punya kawan2 kan. kalau aku, aku bersyukur. ramai kawan aku sudah berkapel. ramai kawan aku sudah bertunang. ramai kawan aku sudah berkahwen. tapi semuanya masih ada masa untuk aku. terima kaseh, Tuhan. aku nampak mereka masih ada untuk aku.

weh, mari aku kasi tahu. jujur aku cerewet dalam soal pemilihan lelaki dalam hidup aku. terlalu banyak yang dia perlu ada. dan dia tak perlu ada. mahu aku senaraikan?

nanti2 lah. memang aku sudah mahu fikir mahu buat satu entri untuk bakal pemilik hati aku. tapi nanti2 lah. aku masih mahu memerhati. tapi aku masih ingat janji aku. korang masih ingat?
alah...janji yang mana aku mahu incik ayah dan puan mama carikan calon suami untuk aku..?
ok kau boleh gelak sepuas hati. kali ini, aku mahu ubah sikit janji aku. aku akan minta incik ayah dan puan mama carikan calon untuk aku bilamana aku sudah berumur 26 tahun dan aku masih sendiri.

penat membebel.
cuma aku minta.
ambil serius apa yang aku kata.
video itu serius haprak.
jangan ikut.
korang, kawan2 aku, jangan buat begitu.
kalau aku tahu, aku langgar korang dengan myvi putih incik ayah aku.

serius.

4 ulasan:

  1. ahhahhah......mmg sgt best n3 ko kin....mmang ak da tgok da vdeo tuh...!perghhhh mmang xtot pon....agk2 r kan kapel tu....plik ah....smpai ak tgok bkali2 vdeo tu...bkn sbb syiok sme adegan ciom mnciom diorg tu....tp ak mndgr ngn tliti pe kebende r dorg mrepek2 n mraban2 lalu mnciom mlot....plik ah.....huhuhu....

    BalasPadam
  2. ahhahahaha

    biasa lah. dunia penoh dgn manusia2 pelik.

    kan.

    BalasPadam
  3. haha. ak pn dah tgk video tu.. ala filem mat saleh gitu.. tapi kulit nya hitam. n itu bukan filem kan. haha.bajet sensitip mamat tu. merajuk sebab awek dia pilih klcc.bodoh! haha. tapi tu bukan masalahnya kan. cuma yg betina tu p cium dia ap hal? yang itu memg lagi bodoh. ak rasa dia dah biasa buat keje tuh tapi sb balak merajuk tpaksa la cium dpn public. banyak sgt tgk citer omputih. gaduh2, romen,berbaik. lpas tu tidur bersama. n pagi esoknya clash!

    opps, alamak telebeh sudah.haha

    lu pk la sediri. public. laki bini tak cium depan public. tp public atau tak memg x boleh. sb x ad ikatan. aku mintak jantan tu mati. kompem andartu betina tuh! boleh kot berdoa macam ni.haha

    BalasPadam
  4. semua org pon berhak marah.
    kasihan diorang. berbakul2 maki dapat.

    tapi serius mmg tak boleh blah!

    BalasPadam

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.