Selasa, 29 September 2009

mulut manusia--

petang tadi jijah[bukn nama sebenar] ngan usop[juga bukn nme sebenar] terjumpa dan bersembg.
usop : jah, cne raya?
jijah : mcm tu la...aidilfitri tetap aidilfitri, takkan bertukar jadi aidil adha
usop : ntah pape. selekeh la ko ni..
jijah : selekeh ak, selekeh lagi kau!
usop : wey, jah...lame aku nak cakap ngan kau...tapi kau jgn mrh pulak.
jijah : pehal?
usop : kau ni cm nak gaduh pulak.
jijah : erm.
usop : kau ni pakai elok sikit tak boleh ke? selekeh je aku tengok.

dan buku pun hinggap di dada usop. padan muka!

aku memang tak faham. tak faham kenapa mulut lelaki itu lebih berbisa daripada sang wanita. pada aku, aku boleh terima sebab aku boleh hentak die ngan buku yg tebal ala rujukan audit. puas la jugak.

tapi, kenapa ya?
aku rasa mereka lebih baik diam kot.
daripada bercakap asyik nak menyakitkan hati.
kalau gurauan, mungkin boleh. tapi sikit- sikit sudah.

aku jenis manusia tak mudah terima kritikan. walaupun kritikn membina.
tapi kalau diberi ruang, aku tetap akan consider la. kena cara kena masa. bukan kritikan yg diberi dgn memerli dan tengkingan. itu silap besar la. bakal dibalas dgn tamparan dan flying-kick la kn.

berbalik kpd dialog kat atas tadi,
jijah selekeh?

perlu ke ckp depan2 kalau pun si jijah mmg selekeh?
atau gaya dia pakai memang dah macam tu...
nak buat mcm mana?
siapa kita nak tentukan pakaian apa yg jijah kne pakai supaya berkenan di mata kita?
mana boleh?
itukan hak asasi dia.

so sapa korang yang nak sibuk dengan apa yang si jijah nak pakai...nampak selekeh ke tak...itu dia punya suka lah...
masalahnya sekarang, siapa manusia yang suka sangat bermulut celupar mengutuk diri jijah dan menyinggung perasaannya???

pelik kan?
manusia yang kebiasaannya begini tak rasa bersalah langsung.

maybe dia tegar.

tak tahulah...penat berfikir bagaimana mahu menutup mulut manusia yang enak berbicara tanpa memikirkan perasaan manusia yang lainnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.