Ahad, 8 November 2009

berperang dengan emosi sendiri.

bengang.
aku dah macam bukan aku.
apalah yang aku rasa macam bodoh sangat neh?

bukan kah bagus kalau rasa itu boleh dimuntahkan?
serius aku tak selesa.
dengan segalanya.

satu masa aku nak marah.
tapi pada masa yang sama tengah bengang.
dan masa yang sama jugak kena sedih.

aku nak marah sebab perangai manusia yang tak sudah-sudah.
degil macam gampang. kurang ajar tak bertempat. weyh kau tu dahlah inter, apalah salahnya kalau kau dengar apa yang senior kau cakap...
bukan dia suruh kau buat angkat tangki air.
dia suruh kau tutup aurat.
apa yang susah sangat?

aku tahu aku pun jahil jugak.
tapi bila dah ada manusia lain yg caring menasihat, apalah salahnya dengar.
kalau hati tu dah hitam, tak mahu dengar sangat...
tak perlu nak menganjing manusia yang peka tu pulak.
itu namanya kurang ajar, dik.
lagi aku marah sebab korang inter. ambik junior dah pandai, tapi diri sendiri macam gampang!
bodoh ke ketam nak mengajar anaknya jalan betul?
kau cermin diri kau dulu!
ikut hati setan aku memang aku nak ambik korang malam ni jugak. tapi sebab aku fikir aku nak exam je esok.
tak boleh ke bagi aku tenang sikit?
tunggu time latihan nanti.

------------

aku bengang sebab baru tadi tahu tak dapat nak balik kampung. weyh semua orang ada kampung, aku tahu. tapi bukan semua orang balik kampung 4 tahun sekali!
kasihani lah aku.
kampung aku nun di singapura. bagilah peluang sikit.
aku juga nak beramah mesra dengan sedara mara di sana.
berperang2 jugak, nanti kalau aku mati...diorang juga yang akan datang tengok. malulah kalau aku tak pernah jenguk mereka kat sana.
nanti majlis kahwin aku sapa nak datang kalau bukan mereka?

apa yang susahnya nak buat keputusan yang fix. kamu pemerintah. keluarkan sahaja perintah. itu hak kamu. kenapa biarkan kami terumbang-ambing memikirkan itu ini?
kamu ada planning. kami juga ada. kita sama2 manusia, kan? lupa kah?

dulu kata lain. sekarang kata lain. esok entah apa pulak.
aku plan punya baik. hancur hati bila dengar tarikh itu aku perlu ada kat situ. lepas ni nak dengar mama membebel pulak.

weyh, sapa punya hidup sekarang ini?
aku atau kamu?

ikut hati setan memang aku skip training.

tapi setiap kali tewas dengan pemikiran yang asyik memikirkan apa yang kamu kamu akan fikir, akan kata. penakut kan bunyinya?
setiap kali tewas dengan peraturan up-jadi palapes yang kadang-kadang semakin menguji tahap kesabaran.

aku cuma nak balik kampung.
tolonglah.

--------------

dan aku rasa sedih sebab...
tengok betapa caringnya cik2 abang aku. peka soal pemakaian. hukum-hakam agama. aku manusia jahil, aku kurang ambil peduli itu semua walhal semua tu aku dah khatam sejak sekolah rendah. bukan tak tahu. tapi buat tak tahu.
aku malu bila dengar ucapkata fahmi kecik. aku respek dia. tapi aku pelik kenapa dia tak mahu tegur aku secara jujur?

aku manusia anti-kritikan. tapi akan aku cuba terima walau sakit. serius li aku akan cuba.
kamu hanya jadikan teguran pada aku macam iklan. bukan subjek penting yang kamu nak sampaikan. apa kamu tak caringkah pasal aku?

biar aku dengan dunia aku. biar aku lemas dalam dunia aku.

kamu kamu kawan-kawan aku.
kita dah macam adikberadik.
kenapa kamu tak tegur aku?

aku pakai seluar ketat.
kenapa kamu tak tegur aku?

aku pakai tudung tapi selimpang kiri dan kanan. nampak dada.
kenapa kamu tak tegur aku?

aku pakai tudung tapi tak pakai anak tudung. rambut terkeluar.
kenapa kamu tak tegur aku?

aku suka keluar malam.
kenapa kamu tak tegur aku?

dan banyak lagi aktiviti liar aku yang kamu kamu ambil tak peduli. aku tak tahu kalau kamu sekadar bergosip di bilik sesama kamu. tapi aku tak dengar kan?
so apa guna?

aku akan tetap macam ni.
sebab aku fikir aku betul.

aku ni terpesong. tahu apa aku fikir pasal manusia semacam kamu kamu?
kamu semua mungkin berilmu beriman beramal. tapi rasanya kamu meronta-ronta nak keluar dari hidup kamu. ini bukan psl kamu. pasal manusia sejenis aku. bertudung labuh, sopan segala.
jujur aku pernah fak mereka mereka ini.

ini semua sebab pengaruh persekitaran. bukan sebab amal baik mereka tapi amal buruk.
buruk.

sosial.[tangkap khalwat dsb]
gedik.[terkinja-kinja, ...]
punya kekasih.[rasanya ini haram]
dsb..

mereka yg bertudung labuh. memanglah yg tak bertudung itu melambak. tapi yg aku terkujat, yg ini lah. aku jadi salah faham.

aku mahu jadi seperti mereka. serius.

tapi bila aku betulkan niat.
setiap kali itulah aku jumpa dengan mereka2 yang buruk perangai.
macammana?
aku perlukan guide.
aku perlu diyakinkan.

sebab aku bukan degil.
aku fleksibel.
aku datang dari keluarga baik-baik.
bukan mama ayah aku tak pernah ajar.
selalu.
tapi aku tak hipokrit.
macammana aku pakai di awam, macam ini jugalah di depan mereka.
aku jujur.

kadang mereka pernah suarakan utk aku pakai jubah.
aku faham.
aku juga minat.
tapi.
setiap kali itu aku terfikir.
sekadar fesyen nak buat apa?
kalau aku pakai pun, orang akan anggap aku baik ke?
persepsi org kita tak boleh ubah.
persepsi kita juga sama.

aku katakan pada mama ayah.
aku begini bukan bererti aku jahat.
dan mereka begitu bukan bermakna mereka benar-benar baik.

aku anak mereka.
jadi mereka faham.

tapi aku pelik kenapa kamu kamu tak tegur aku?

kata aku memang begini.
begini yang begini.
apa?

aku tak layak berubah kah?

*sedih*

---------------

tapi sedar sikit wahai manusia,
kamu itu manusia tak dengar kata.
dan kamu sangat anti-kritik.
kamu yakin kamu mampu terima apa yg akan mereka katakan pd kamu?
kamu yakin kamu takkan bunuh diri selepas terima kata2 dari mereka?
kamu yakin kamu mampu hadapi mereka dikemudian hari?

dan kamu yakin ke kamu mampu berubah?
tak mahu pakai skinny?
tak mahu keluar malam?
tak mahu gelak kuat?
tak mahu...

ah, lihat.
betapa jahil nya kamu.
masih waswas bukan?

*menjerit dalam hati*

apa yang kau nak?
kau nak mereka nasihat kau?
tapi kau sendiri tak sure yg kau akan berubah?
so untuk apa nasihat tu nanti?
nak jadikan bubur?
bodoh!

aku nak pitam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.