Sabtu, 28 November 2009

dah tak suka, pulangkan balik.

emosi semakin hari semakin tak stabil.
baru tadi drama kat tv3 sedikit sebanyak memberi impak dalam diri aku.

taubat nasuha.

aku paling tak suka jenis lelaki baran macam watak fauzi nawawi. aku juga gadis baran, tapi jarang aku tunjuk pada sekeliling. ya, sounds macam hipokrit. tapi for the sake jaga perasaan manusia laen, aku rela jadi manusia hipokrit. tapi aku memang pandai simpan marah lah. orang cuma akan perasan aku marah kalau aku diam laen macam. muka pun masam mencuka. dan sekurangnya, tidaklah aku menjerit-pekik kepada orang yang sangat menunjukkan aku marah. pada adik2 di rumah, mungkinlah.

watak anak2 sheila rusli ngan fauzi nawawi sangat kiut2. tapi nakal nak mam. normallah, budak2, kan. baru aku tahu apa yang kadang2 budak-budak ni fikir. bukan mereka tak mahu mendengar apa yang kita marah, cuma mereka tak puas mahu sakitkan hati kita. mahu try la kononnya. nasiblah kalau dapat ayah macam watak fauzi nawawi tuh. gila kejam. ngeri pun ada. main kepala segala. seumur hidup, ayah aku tak pernah pukul aku macam tu. bukan manjakan. tapi cara didikan ayah aku laen. lebih kepada kependidikan. dia tunjuk, kita ikut.

scene paling sedih dan paling menyayat.
time isteri dengan anak2 dia kena bunuh. serius, aku jerit time pisau tu rodok perut anak dia nama aiman. sebab time tu aiman panggil, "ma...mama..."
terasa sakit gila. lepas tu tengok muka aimin pulak. menangis tak sudah tengok adik dia kena tikam. then aimin pulak kena tikam kat belakang. adik dia yang last then baru mak die a.k.a sheila rusli. sedih. serius.

kejamnya manusia. atas desakan hidup tega mencabut nyawa manusia yang serius tak bersalah. aku maki habis dua lelaki setan itu. tiada apa mampu puaskan hati aku. even lelaki itu mati. juga rasa marah aku takkan habis.

dan yang membuatkan aku terkesima. bilamana fauzi sudah insaf menangis-nangis depan ayah mertuanya si jalaludin.
nasihat ayah mertua begitu makan dalam.
katanya semua yang ada dipinjamkan kepada kita.
Tuhan pinjamkan kepada kita.
bila-bila masa boleh diambil semula.
dan katanya, "kita dah tak suka, pulangkan balik"

aku suka ayat ini.
dah tak suka, pulangkan balik.

anyway cherita ni sangat mengajar erti menghargai. cuba bayangkan bila kita balik nanti, rumah penuh darah. semua sudah mati.

*geleng perlahan*

sudah tiada apa untuk kita.
tiada.

jadi menghargai itu subjektif.

tak mengapa jika kita disakiti atau apa. yang penting kita punya cara menghargai tiap individu manusia di sisi kita. even if manusia itu cuma muncul sekali dalam hidup kita.
dan memaafi lah sesama kita. sebab kita tak tahu esok atau lusa kita masih ada atau tidak.

jadi bersedia lah.

dah tak suka, pulangkan balik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.