Rabu, 4 November 2009

kawan dalam kamus hidup aku.

kelakar bila ada orang mengaku kawan. tiba- tiba.
iya kan, bila time bergumbira la dia muncul.
bila aku mental bagai nak rak...bayang dia lalu depan bilik aku pun tak ada.
kelakar kan?

ntah. apa yang dia fikir. katanya sebab aku dengan kawan dia kawan, so automatically ak dan dia kawan. bodoh kah?
ingat aku semudah itu?

jangan berharap!
aku bukan begitu.
mahu jadi kawan aku?
jangan mimpi ianya senang.

sebab kawan aku pernah jatuh.
sebab kawan aku pernah hilang arah.
sebab kawan aku pernah dibuang keluarga.
sebab kawan aku pernah tak mahu hidup.

sadis.

aku suka berkawan.
tapi sayang.
rasa percaya aku dikhianati bulat- bulat.
tanpa belas.

aku tak tahu sama ada aku yang tahu apa itu kawan atau dia yang tak jelas maksud sebenar berkawan!

maybe bagi dia ianya simple.
kita kenal, kita kawan.
kita satu kolej, kita kawan.
kita satu fac, kita kawan.
kenal dengan kawan, itu laen.
satu kolej dengan kawan, itu laen.
satu fac dengan kawan, itu laen.

kadang- kadang ada juga aku cuba ubah persepsi aku atas manusia laen yang mereka anggap aku kawan mereka. aku pun ada anggap mereka kawan aku juga. cuma mungkin aku mengharapkan lebih. bila mana aku susah, aku harap mereka ada. bila mana aku senang, lagi lah aku mengharapkan mereka ada. cuma ada bila aku mahu. itu pun susah kah?

bukan senang mahu mencipta satu kelompok member. riang gumbira bersama. sedih bersama. bukan senang!

aku sedar aku bukan kawan terbaik.
tapi aku cuba apa...
tapi mungkin tak sampai benchmark korang. maaf.
dan mungkin korang juga memcuba yg terbaek dgn aku.
dan tak lagi mencapai benchmark yg aku tetapkan.

kenapa?
sebab aku tak faham apa yg korang rasa.
sebab korang tak faham apa yg aku rasa.
kan?

pernah dulu masa sekolah teknik, aku lihat satu dorm mate aku sangat suka berkawan dengan manusia yg tahap sosialnya tinggi. tahap samseng. yang mana jalan di mall berkelompok besar. muka ganas. chikanos, punk, dan tak tahu apa lagi.

aku tanya kenapa?
kenapa pilih manusia jenis begitu jadi temanmu?

dia : cuba kau bayang kalau aku kawan dengan si budak baik, yg kita sangka sangat sayang pada friendship...nanti- nanti kalau aku susah, diugut, dibelasah? kau rasa si budak baik tu nak tolong? at least budak2 jahat macam diorang boleh tolong belasah balik orang yg belasah aku nanti.

erm.
ada benarnya.
kadang orang yang cakap berdentum dentam yang dirinya seorang yg sangat sayangkn kawannya, sanggup berbuat apa saja utk kawannya...akan lari dulu bila lihat kawannya dibelasah!
sebab kalau dia campur, dia pun akan lunyai.

aku tak suka macam tu.

bagi aku, kawan itu biar sama lunyai dengan kita.
bukan hanya bercakap- cakap bahawa sanggup buat apa sahaja. buat dulu...baru nampak.

kadang manusia yg kita anggap tak guna...yg suka melepak macam tu lah yang nampak betapa pentingnya kawan dalam diri mereka. aku lebih suka macam tu. jatuh naik kita bersama mereka.
bukan dibiar kita tanpa tali. terkontang- kanting.
macam manusia bodoh!

ada juga jenis kawan dalam dunia ni...yang sanggup jatuhkan kawannya sendiri untuk kepentingan diri. secara sedar atau tidak.
contohnya:
"Boleh aku tengok report kau? Macammana kau buat, hah?"
"Buat je la macam biasa...report biasa..."

lepas tu dia diamkan. tiada apa yang diberi. bagai nak mampus member ni buat sendiri. tahu si member ni pemalas nak mati. tapi kata kawan. tolong sikit tak boleh?
andai kata sikap kawan die ni buat member ni mental. terus bunuh diri ke apa...
sapa yang nak disalahkan?

walaupun si member ni bodoh, pemalas nak mati, degil...dan semua sifat mazmumah yg laen...salah kah kalau dia masih mahu berkawan? mengharap belas teman- temannya?
mungkin manusia seperti ini dianggap tak guna.

"weyh, mangkuk...baik kau berhenti belajar je la! result kau pon macam hampas, tak guna nak bazir duit mak ayah kau lagi...susah nanti kau nak bayar balik duit ptptn tu...baik berhenti je la..."

biar pun dia malas, dia bodoh...dia degil, bukan kah dia masih nak belajar?
walaupun niat nak belajar tu tinggal sepanjang jari kelingking dia...tapi masih ada kan?
tak boleh kah kau bantu dia?

jelas kau manusia pentingkan diri!!

kau boleh jatuhkan member kau sewenangnya.
sebab kau punya kuasa.
sebab kau punya nama.

kau hebat.
kau mantap.
kau cemerlang.

apa peduli kalau kawan kau gagal?
apa peduli?

"biar aku berjaya...dia dengan hidup dia, apa aku peduli?"

kan?

ini bukan kawan, ini sampah!!

kawan kau dah sedia jatuh...tapi kau tolak dia lagi, tergolek- golek...kejamnya kau!

then, apa itu kawan?
aku confius.
gila confius.

kau tak kenal aku.
jadi jangan suka jadi kawan aku.

sebab kawan besar maknanya bagi aku.

aku sanggup mati untuk kawan aku.
kau ?
sanggup ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.