Selasa, 24 November 2009

mendidik hati supaya bersabar.

lebih bagus rasanya melepak di shah alam dari klang yang sudah menjadi separa jogjak. bukan mahu mendiskriminasi tapi kalau sudah tidak selesa, mahu bicara apa, kan? aku manusia open, dengan sesiapa aku boleh bergaul tapi suasana sesak bukan budaya aku. cukup benci sesak. termasuk kesesakan lalulintas. tapi aku rasa shah alam juga hampir menjadi jogjak. harap tidak. aku mohon la weyh.

hari ini saja sudah separa hari aku habiskan di shah alam. lebih spesifik, perbadanan kemajuan negeri selangor [pkns]. aku tak tahu la pulak yang buat pasport di pkns lama gila. aku budget sekejab sebab aku penah buat dekat damansara dulu. tak la sampai mahu bentang katil dan tidur. pagi tu sempat aku merewang ke sana ke mari, tengah hari baru sampai pkns. ambik kau. nombor sekarang 4135 dan nombor kau, 4291. seratus lebih beza.

nak muntah pun ada. dah la lapar. tapi nasib lah pegawai imigresen sgt mesra alam. aku suka. aku salute. jadi kurang tensi. sampai masa aku makan chicken chop di restoren oren. sori, aku tak sempat nampak nama restoren tu. dan tak sure juga itu restoren atau mamak. yg pasti perut dah lapar dan mahu makan.

pukul 4 baru sampai giliran aku. yang aku terkesima, pegawai tu tanya aku...

"amik nombor pukul berapa?"

aku pun fikir kejab. maklumlah memori aku jangka pendek. so lambat sikit.

"12...lama gila bang!"

dia senyum.

"Tak apa, lepas ni tunggu kejab...bayar duit then boleh ambik pasport!"

bunyi macam senang je abang pegawai tu cakap.
padahal, nak menunggu dia panggil untuk bayar duit saja mahu setengah jam...after tuh, baru aku perasan. tunggu lagi 2 jam baru boleh tunjuk resit kat tempat collect pasport. mama. pasal apa tak bagitahu aku awal2...

buang masa yang amat.
aku terus berambus. ambil sahaja esok. kusut memikirkan esok mahu ke sini lagi.

masa nak balik lagi hal.
tak ada duit kecik pulak nak bayar parking. rm7.
bunyi mcm kaya la.
tapi sangat mangkuk.
sebenarnya.

jem di shah alam tak usah cerita lah.
oleh sebab perlu singgah di seksyen 19 dulu, sampai rumah pun lambat.
ayah juga sudah mesej.

"anak-anak dara, lambat lagi ke nak balik?"

haha.
ayah aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.