Ahad, 8 November 2009

dicemari.

gomo negeri sembilan gomo.
haha.

macammana yang satu Malaysia dah pun tahu. negeri sembilan menang malam tadi 3-1. bayangkan satu bukit jalil disesakkan dengan penyokong kelantan. nampak bukit merah je. terdengar sebelum ini yang mana penyokong n9 bengang sebab tiket habis penyokong kelantan beli. kasihan.
tapi aku stick dengan negeri sembilan. sbb aku tahu kekuatan team itu. dgn adanya si kembar, zaquan dan aidil, shukor, hairuden yg aku mmg tahu kemampuan dia dan byk pemain muda yg laen. n9 adlh team favourite aku after my only selangor.

teruja juga bila kawan-kawan ajak memeriahkan suasana di bilik televisi. sedar kami dlm suasana exam. aku tak berapa selesa sebenarnya. mana taknya, beberapa malam sebelum ini menjerit memekik pada si bising yang suka bising time manusia lain nak concentrate belajar.

aku tahu aku si excited. aku pengunjung setia stadium kot.
kena sedar.
sini kolej.
tidak boleh jerit lebih- lebih.
cool.

tiba-tiba aku jadi diam.
diam sediamnya.
tak tahulah terpana atau apa kah...

kenapa ada manusia lain yg terlebih excited?
kenapa ada manusia lain yg terlalu byk mulut?
kenapa ada manusia lain yg suka merosakkan suasana?

terkesima sekejab aku.
dan teringat incident akhir-akhir ini.

status ym masing2 mula berubah.

gomo kelate gomo.
hobin jang hobin.
jom banjirkan stadium...
si rusa...si kijang...

dan macam-macam lagi.
eh, sejak bila manusia-manusia ni minat bola?
setahu aku, bila aku cherita aku pergi stadium...mereka mengata.memerli.
pelik.

sebab negeri kah?
aku sedia tahu rakyat kelantan memang punya semangat kenegerian yg melampau. kadang sampai aku terfikir, apa kelantan bukan Malaysia kah?

tapi tak apa.
sebab aku minat bola, jadi aku fokus. nak balik study pon hati tak sedap. kena tengok perlawanan ni. mesti ada something yg mengejutkan.

dan tiba-tiba bola chantek masuk melalui tendangan entah-sapa-nama-playern9 tuh. seriusli cun. penyokong n9 bersorak. sengaja mahu menyakitkan hati penyokong kelantan barangkali. tapi aku cuma bersorak untuk gol yang cantik itu. tiada niat mahu sakiti sesiapa. kalau terasa padan muka. aku tak salah. halim napi yang tak sampai nak tepis.

seketika.
eh, kenapa senyap?
roomate aku yg penyokong kelantan bersuara. dia kelantan tapi lebih matang.
bukan seperti penyokong kelantan lain yg agak keterlaluan.
perlukah bagitahu semua orang kamu bersaudara dgn player negeri?
perlukah terloncat-loncat mahu bersalam ke apa dgn gambar yg cuma di telivisi?

weyh, lupakah kamu tuh budak islamic?
eh, siapa yg lebih daring sebenarnya ni?
aku atau kamu?

aku jadi confius kejab.

mencemarkan game betul budak-budak ni. aku cuma geleng kepala. diam itu baik.
bukan bising memekak dgn katakan kamu lah penyokong paling sokong kelab ngeri kamu dan diam bila kelab ngeri kamu itu kalah!
itu pengecut.
sedar sikit kamu tak punya apa ilmu dalam bola sepak.
lupa bola sepak itu bulat.

jujur aku cakap kat sini.
kamu tengok bola bukan sebab kamu suka.

kamu tgk bola sebab kekasih kamu pergi stadium malam itu.
kamu tgk bola sebab kekasih kamu orang negeri itu. padahal kamu bukan.
kamu tgk bola sebab tak mahu ketinggalan dgn manusia lain yg sibuk berbicara tentng bola di ym.
kamu tgk bola sebab...tak ada kerja lain mungkin.

hah, persetan dgn apa yg kamu sebabkan untuk tengok bola.
fak sama manusia yg konon saja minat bola padahal...kosong.

dan pada akhir perlawanan. dgn kelantan mula ketinggalan 3-0, kamu mula menyuarakan.

"apa-apa hal pun, kita tetap kawan!"

oh, kamu lupa tentang itu di awal perlawanan?
berbicara sesuka hati menyatakan negeri kamu bagus!

padahal bukan korg yg maen!

manusia-manusia pencemar ini patut disedarkan. sudah berapa banyak aku geleng kepala, aku juga tak pasti. dan kamu mula berbicara soal kesetiaan pd negeri dan segalanya. menutup segala rasa kecewa kamu sebab negeri kamu kalah. bullshit!

aku diam sebab roomate aku juga rakyat dari negeri mereka.
aku diam.

diamkan sehingga kami keluar beli burger dan roti coklat kismis.

sampai sahaja semula ke kolej, kami dikejutkan dgn satu lagi berita oleh si abang-abang yang kononnya tengah betulkan kereta. ceh, padahal tunggu kitorang balik, kan? jujur sajalah...

kami memujuk. macam budak kecik baru abang2 ni mahu bercerita.
sangat tak masuk akal. hati jadi marah.
kenapa manusia yang mahu menutup aurat dihalang?

bukan aku yang halang.

tapi mereka yang menutup aurat juga. apa kah?
dunia mahu kiamat kah?
atau inter itu mahu mati kah?

malam itu juga aku buktikan aku senior berhati baik. roomate pengaruh aku pergi kacau bilik junior. korek cherita dari mereka. mula-mula agak cuak jugak lah junior tu. mana taknya, senior bilik sebeleh, senior paling garang sbb tak pernah senyum....tiba-tiba masuk bilik, tegur sambil senyum-senyum manis...kan?

tapi akhirnya cherita terungkai. esok sahaja aku cherita sebab esok kami nak hell inter yg sentiasa bikin masalah!
tak tahu ubat apa mereka makan. selalu sahaja masalah.

memang malam yang mencemarkan.

tapi tiba-tiba roomate aku suarakan sesuatu...

"aku sebenarnya tak berapa suka dengan dia time tengok bola tadi..."

eh.eh.
aku senyum.
terima kaseh roomate.
kamu memang matang.
memang.

manusia kita tak boleh nak ubah.
bukan hak kita itu.
biarkan mungkin bukan jalan terbaik.
bersabar juga bukan.
jadi mahu apa ya?

suarakan sahaja rasa tidak puas hati itu!

haha. cakap memang senang. tulis lagilah senang.
tapi kita masih sedar yang mana hati manusia lain terutamanya mereka yang perlu kita jaga. sebab kita pernah terkena. dan kamu mengingatkan aku tentang masa dulu. sumpah kamu tak mahu ulanginya.

aku sayang kawan-kawan aku tapi aku tak mampu nak tegor keburukan sikap mereka. sebab aku penakut. takut untuk mendengar apa yang akan kamu kamu balaskan nanti. aku tidak cukup kuat untuk itu. tidak cukup.

alkesah nya.
perlawanan piala Malaysia malam ini banyak dicemari dgn sikap-sikap manusia yg masih tak tahu makna matang dalam hidup.
jumpa aku.
mari aku ajarkan.

kecewa.

p/s: terima kaseh pd fauzan, fahmi kecik, fahmi besar, jamel and hasim sebab habiskan roti coklat kismis aku. well, esok aku dapat dua lagi. korang ambillah...aku tak tamak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.