Rabu, 18 November 2009

lewat waktu ini.

sudah berpenat lelah mengemas barang dan mengangkutnya ke stor tingkat tiga. pergh. mahu lelah aku. tapi tak apa. masuk sahaja segala barang yang perlu di bawa pulang ke rumah ke dalam kereta. aku check out di pejabat. dan masuk semula ke blok tapi baru sedar lampu dan kipas bilik belum tutup. mahu biar atau ambil semula kunci?

sempat tanya im lagi.
dan atas dasar manusia baik yang masih ada dalam diri aku, aku kembali ke pejabat untuk pinjam kunci sekejab dan pergi menutup lampu dan kipas di bilik.

habis sahaja, pulang semula kunci ke pejabat dan pandu kereta pulang ke rumah.

baru aku sedar. aku dah besar. ayah tak lagi datang ambil aku di kolej. sampai di rumah juga tidak bersambut. erm, mungkin hujan jadi semua lebih enak tidur. ayah masih busy dengan segala kerja di pejabat. waktu begini memang bukan waktu pulangnya.

masa bawak kereta tadi rasa semacam. jem tak usah cherita. sempat la menoleh ke kanan ke kiri perhati manusia dengan keretanya. aku ni dah rupa orang balik kerja. tensi gila. radio aku kuatkan. memekak dalam kereta sorang- sorang memang syok. nasib jem cuma sampai subang. after tol subang sudah boleh speed laju2.

37 minit, aku sampai rumah. aku naib johan kalau bawa kereta pulang ke rumah dari UM. johan semestinya lah ayah aku yang ganteng! haha. memang tak boleh lawan. 30 minit je. aku tak tahulah. aku rasa aku bawa dah sama laju kot macam dia. tapi manusia dengan pengalaman 30 tahun memang tak boleh nak lawan dengan aku yg cuma pengalaman 3 tahun. kan?
logik jugak.

sebenarnya kepala masih pening dan hati stil dilema dengan keputusan mahu pulang ke kampung. tapi jumpa dengan tuan peter juga tak membuahkan hasil.

"Tuan, saya nak minta cuti. start dari 10 dis hingga 13 dis...boleh, tuan?"
"Tak boleh. aku tak benarkan!"

pergh. menyimbah gila.
tapi kemudiannya dia memujuk.

"nanti lah...macammana, tengok pada prestasi..."

segala plan dah hilang. sepatutnya banyak yang aku nak explain pada dia.
mananya aku nak buat pasport, nak sedia tuk ujian palapes lagi, dia ada ckp pasal pra-ujian. aku tahu dia risau dengan ujian kami. aku pun risau. risau lagi kalau tak dapat balik kampung. mahu cakap apa dengan mama ayah?

dan bila pulang ke rumah. terus sembang dengan mama. cehh, nampak muka gembira dia. mentanglah along mahu bertunang bulan satu nanti. segala persiapan seronok dia nak buat. mama oh mama. garang gila tapi bab- bab begini memang dia suka. aku pulak rasa tak sabar mahu kahwin.

dan mama sentuh soal pulang ke singapura. bila mahu buat pasport dan macammana dengan latihan. aku bicarakan padanya soal aku mungkin tak dapat cuti.

perit. mama start membebel. sudahlah tak pernah balik, mahu cuti 4 hari pun susah kah?
angah tak jadi balik juga sebab payah mahu uruskan soal cutinya di sg. besi. aku cuma mahu bantu ayah drive. tak mahu biarkan ayah drive sorang dari rumah sampai singapura.

aku bilang padanya. sabar.
ada peluang aku ikut pulang, aku akan ikut.

berat hati mahu tinggalkan latihan.
berat hati tidak mahu turut pulang ke kampung.

berat gila.

tapi walau apapun, cuti seminggu ini akan aku gunakan sebaiknya. plan dah bagai-bagai. harapnya menjadi.

dan yang pasti,
esok mahu bawa mama ke pkns untuk beli barang avon.
sebelum itu,
esok juga mahu hantar adik sedara aku pergi klinik. sebab demam.
dia yang ajak pegi klinik. bagus punya budak.
kalau aku yang dah besar panjang sangat elakkan klinik, jika mahu mc barulah paksakan diri ke klinik. ini pulak budak berumur 4 tahun....
sangat berani.

aku seorang kakak.
so behave.

tanggung-jawab oh tanggung-jawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.