Ahad, 29 November 2009

romantika aku.

aku teringat.

petang itu aku, lijah dan jemek bermain di depan rumah yang mana time itu masih under construction. teruja melihat mesin besar ala transformer di situ. kami dekati. tak perasan rupanya ada manusia lain. uya dengan dia. dia tersenyum. kiut. gila kiut.

dia curi- curi pandang.
dia senyum.
nampak lesung pipit.
dia berdiri.
cuba memanjat ke atas mesin.
aku tersenyum.
dia tak berapa sampai.
perlukan bantuan uya.

aku terasa diri melayang- layang bila dia pandang aku. terasa cuma kami berdua di mesin itu. tapi aku cuma 10 tahun dan dia 12 tahun. apa yang sebenarnya aku rasa?

cerita itu habis disitu bilamana sekolah mula dibuka semula setelah merayakan aidilfitri. lupa nak bagitahu, time dating beramai di mesin, time tu puasa. dan kami terpaksa berpisah balik sebab adik aku berak kat tepi mesin tu. suwey. kacau.

lucu bila terkenang time pertama kali kelas di sekolah agama petang itu. aku darjah empat dan dia darjah enam. kelas kami berhadapan. dari tempat duduk aku, menerusi tingkap dapat lihat dia yang sedang belajar di kelasnya.

kami tergelak. huda mula sibuk. katanya dia kenal budak laki itu. kacau. macammana dia boleh kenal awal dari aku ni?

aku : siapa?
dia : tak kenal ke?
aku : siapa?
dia : jari la...anak tauke roti canai kat warung tepi sekolah tu..

aku cuba ingat. jari? warung tepi jalan?

aku : jari tu nama dia ke? kenapa tak popular sangat?
dia : bodoh ke apa?

aku tergelak. aku memang bengap sikit masa darjah 4 dulu.
dulu lah.

dia : dia suka kat kau lah.

mahu terjatuh dari kerusi rasanya, iyalah kalau dulu time kelas mesti duduk atas kerusi dan suka menjongkitnya. cool la kononnya.

petang itu, huda tahan aku dari balik. dia menghulurkan sesuatu.

surat.

pertama kali dalam seumur hidup aku, aku terima surat. dari encik jari. mahu kenal katanya. manis. dan dia sertakan biodata dirinya. kalau dulu, biodata sangat popular di kalangan pelajar sekolah. walaupun ruang makanan kegemaran dan minuman kegemaran ditulis rahsia. dan kebanyakan nya rahsia. haha. kelakar. aku tak faham. kalau sudah rahsia, apa guna mahu tulis?

tapi hari itu aku terima surat encik jari yang berserta biodata dirinya lengkap.

pertama kali dalam seumur hidup aku, aku suka seorang lelaki. dan aku percaya dia. sejak itu kami berbalas surat. mengintai dari tingkap. dia intai aku, aku intai dia. pernah aku kena tegur sebab dok asyik memandang ke luar. berangan. dia juga sering menukar tempat dengan teman kelasnya yang duduk di belakang sekali. sengaja mahu mengukir senyum pada aku. encik jari, pertama kali aku jatuh cinta.

pertama kali dalam seumur hidup aku, aku dating dengan lelaki. time itu majlis amal islami yang mana ada pertandingan macam- macam dan ketika semua beransur pulang. huda suruh aku tunggu di kelas. dan what a suprise. encik jari datang dengan temannya leman. leman suka kacau huda. huda pon mulut macam longkang. sesuai lah berdua tu. aku senyum pada jari. jari senyum pada aku.

indahnya, malu- malu.

aku rindu masa itu. kalau bisa aku putarkan masa, aku mahu masa itu kembali. aku mahu. dan sekarang aku tengah dengar lagu 'Shakin' in love by the corumn 80s'. jiwa-ng.

aku suka dia. aku sayang dia. aku cinta dia.
dan aku hanya berumur 10 tahun.

sampai sekarang aku masih tak pasti apa rasanya perasaan masa itu. tapi apa yang aku pasti, dia memberi impak yang besar dalam hidup aku. sangat. masa itu, aku rasa sangat perlukan dia.

aku bahagia dalam beberapa minggu. sehingga musim persekolahan habis. aku bahagia. dan apabila aku naik darjah lima dan dia di tingkatan satu. tiada lagi sekolah agama yang sama sebab dia kini di sekolah menengah. kami jauh. walau satu kampung tapi aku terasa sangat jauh.

warung. tiap kali balik datang sekolah rendah, aku tak akan lupa memandang ke arah warung di tepi sekolah itu. selalu time kelas juga sehingga aku darjah enam. kelas di tingkat tiga, straight nampak dia tengah tolong ayahnya buat roti canai. roti canai dia sedap. serius. satu kampung tahu roti canai ayah dia sedap. atau mungkin bertambah sedap sebab dia yang tebar. haha. entah, aku tak tahu. segalanya pasal dia, indah belaka.

komunikasi kami habis sebaik dia masuk ke tingkatan satu. aku pemalu. jadi aku jarang tegur dia. tunggu dia senyum, baru aku balas. dan dia selalu usik hati aku dengan senyuman dia. aku jadi konfius dengan apa yang dia rasa.

melalui huda, aku tahu dia tak mahu lagi perhubungan yang lalu. aku akur. aku kena teruskan hidup. tapi selagi aku nampak wajah dia gembira, aku juga gembira.

tapi yang peritnya, kami akan berjumpa setiap kali raya pertama. di rumah pak ngah aku yang mana pakcik dia juga. ya! kami sedara. aku mahu gelak. mana mungkin sedara boleh bersatu?

tambah pulak, dia suka senyum pada aku.

kalau sudah tak suka, kenapa mahu pamerkan senyumnya pada aku? membunuh betul. aku tak mampu. setiap kali raya pertama aku jadi takut. berdebar. memang tak boleh elak. pasti akan jumpa. dia anak yang baik. juga dengar kata. kabarnya anak lelaki kesayangan mak. even dia punya ramai abang, mak dia tetap pilih dia yang jadi kesayangan. dia baik, aku tahu. tu sebab aku suka.

tapi angah aku beritahu sesuatu. yang mana aku sedar. dia dengan aku takkan bersama. siapa keluarga kita dan siapa keluarga kita. bukan darjat yang mahu dibezakan. tapi keluarga dia dan kita sangat kenal. susah kalau aku dan dia bersama. agak konfius. tapi aku faham. kalau aku dengan dia ada masalah nanti, porak- peranda segala. ganggu dua keluarga. aku tak mahu. aku akur.

tapi macammana?

setiap kali majlis, setiap kali raya...aku dengan dia mesti jumpa.

mesti.

tapi aku yakin dia juga mahu segalanya baik. cuma kami memang tak patut bersama. pernah juga dia menebar roti canai nya di majlis hari raya yang dibuat kat rumah aku. dan dia minta periuk dari aku. aku lihat dia senyum. masih macam dulu. serupa. tiada beza. nilai ikhlasnya masih terasa sama. tapi aku perlu wake up. aku dan dia, takkan.

aku cuma mampu kuatkan hati. dia cinta pertama aku. kalau sudah tiada jodoh maka dilupakanlah. tak guna berharap pada yang sudah tak mahu. aku sendiri tak pasti perasaan dia. sejak dia pindah ke tingkatan satu, everything macam berubah. bukan seperti masa kami mula- mula kenal dulu. aku boleh sure time tu. perasaan kami sangat kuat.

tapi apalah gunanya. semuanya sudah 10 tahun berlalu. aku nampak dia keluar dengan gadis laen. jadi dia mungkin sudah lupakan semuanya. hidup perlu diteruskan. perlu.

aku akan cuba kuatkan hati untuk menghadapi hari yang semakin mencabar.
cuma hati belum bersedia mahu menerima sesiapa selain dia. sekarang terdengar lagu 'izinku pergi by kaer azami'.

beberapa malam aku menangis juga tak guna. dia tak tahu. dan aku tak punya kekuatan untuk memberitahu segalanya. cuma mengharapkan yang terbaek. kalau dulu, aku sayang dia dan dia sayang aku, cukuplah.

aku bahagia.
ianya sudah cukup indah.

dan aku perlu lupakan dia bilamana surat- surat dia aku bakar dulu. tapi kenangan tak mampu nak dibakar. kalau bisa aku delete dari kotak ingatan aku. aku mahu. sebab sakit sangat.

walau aku senyum bukan bererti
aku selalu bahagia dalam hari
ada yang tak ada di hati ini
di jiwa ini hampa


ku bertemu sang adam di simpang hidupku
mungkin akan ada cerita cinta
namun ada saja cubaan hidup
seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
untuk temaniku dalam sepi
tangkap aku dalam terangMu
biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
aku juga berhak bahagia
berikan aku restu dan halalMu
Tuhan beri aku cinta

-------

aku tak percaya lagi
dgn apa yang kau beri
aku terdampar di sini
tersudut menunggu mati

aku tak percaya
akan guna matahari
yang dulu mampu terangi
sudut gelap hati ini

aku berhenti berharap
dan menunggu datang gelap
sampai nanti suatu saat
tak ada cinta ku dapat

kenapa ada derita
bila bahagia tercipta
kenapa ada sang hitam
bila putih menyenangkan

aku pulang tanpa dendam
ku terima kekalahanku
aku pulang tanpa dendam
ku salutkan kemenanganmu

kau ajarkan aku bahagia
kau ajarkan aku derita
kau tunjukkan aku bahagia
kau tunjukkan aku derita

kau berikan aku bahagia
kau berikan aku derita

------

aku cinta. tapi aku serik.

even disakiti cuma sekali. aku tahu aku tak cukup kuat mahu bermula semula. kalaupun dia sudah move on lama dulu. aku yang masih terkontang- kanting di sini. dalam dunia aku sendiri.

dan, ya!

aku hipokrit.

kala bertembung dengan dia yang sudah bahagia berjalan dengan kekasih yang baru. aku senyum. hipokrit, bukan?

masih tak mahu mengaku.

rebahkan tanggungmu
lepaskan perlahan
kau akan mengerti
semua...

aku berhenti berharap dan menunggu datang gelap
sampai nanti suatu saat tak ada cinta ku dapat...

-----

cuma perlu percaya. seseorang pernah beri aku lagu 'yakinlah aku menjemputmu'. yang mana nyatakan tak perlu mahu mencari. cuma perlu menunggu. dia yang akan cari kamu. cinta yang akan datang pada kamu.

even if tak ada cinta untuk aku. tak perlu gusar. aku bahagia. cuma perlu dididik sedikit minda ini supaya tidak terlalu set mind bahawa hanya cinta yang bisa buat bahagia.

1 ulasan:

gila amat menghargai jika anda tinggalkan NAMA atau LINK anda beserta komentar ok. tenkiu.